tisdag 26 april 2011
Tankar vid en telefon
Den här bilden tog jag i augusti 2009. Kåpan till en utomhustelefon på en vägg på Flemingsbergs station söder om Stockholm. Något märkvärdigt med den? Titta närmare på tillverkaren:
Tillverkad senast i början av 1970-talet. Sedan bytte L M Ericsson till den nya symbolen som kallades "tre korvar". Men här var det klassiska firmamärket. Jag törs inte svära på saken, men förmodligen har den här kåpan tryckts ut på någon av bolagets egna verkstäder, kanske i Midsommarkransen. Fast jag vet inte så mycket om den del av L M Ericsson som gjorde telefoner och signalsystem till järnvägen.
Om någon är undrande inför detta så kan jag tala om att gamla LME gjorde såväl telefoner som växlar, men också trafiksignaler, brandvarnare, kulsprutor under Andra världskriget, samt en massa andra möjliga och omöjliga saker under årens lopp. I dagens läge skulle en sådan diversifiering förmodligen utlösa uppjagade reaktioner om att det här har inget med "kärnverksamheten" att göra. Men har man bra tekniker och arbetare, en ledning som orkar ta initiativ, samt bra ideer att jobba med går det att få mycket gjort även om det råkar ligga utanför någon "kärnverksamhet".
Jag tänkte på det i samband med den trista debatten om Saab. Redan när bilkrisen bröt ut påpekade tänkande människor att man borde ta chansen och snabbt göra om de gamla svenska bilfabrikerna till något mer nyttigt och tidsenligt (andra typer av transportfordon, vindkraft, eller vad som helst). Debatt förresten: hur debatterar man med individer som bara kan upprepa floskeln att "staten ska inte driva bilfabriker"? För det var ju det det delvis handlade om: statligt övertagande, samt driva fabrikerna vidare (men inte som bilfabriker). Och det var nog där skon klämde - privatfabriksfantasterna är formodligen livrädda för alla initiativ där staten, kanske i förbund med de anställda, går in och gör något framgångsrikt av havererade privata företag. Det skulle ju kunna ge folk ideer om att de kan fixa saker själv, utan att någon bonusgubbe är inblandad.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Det är närmast fantastiskt att läsa kommentarerna från alla, som annars anser sig förstå storpolitikens irrgångar. När det gäller vad som pågår i Trollhättans Saab tycks allt förstånd som bortblåst, för visst är det storpolitik – i kombination med en fullständig brist på svensk industripolitik, och en regering som svamlar om att den inte kan tillverka bilar, som om någon begärt det. Och tomtarna på andra sidan yrar om vindkraftssnurror och elbilar som alternativproduktion. Arma land!
För ett antal år sålde Audi ungefär 10.000 vagnar om året – inte mycket att hurra över, företagsekonomiskt. Men delstaten Nordrhein-Westfalen och facket IG Metall ingrep som aktieägare i Volkswagen och satte företaget på fötter. Vad är Audi idag, om inte en lyckad storsäljare? Ordet långsiktighet finns däremot inte hos den svenska bestämmande eliten. Därför tillverkas inga fartyg i Sverige – men det går bra i Tyskland och Finland. Och tågtillverkningen försvann från ABB, för att en stor VD en gång skulle få miljardbonus på lysande siffror i årsredovisningen! Undra på att svensk järnväg faller samman!
I januari 2009 erhöll fransk bilindustri 60 miljarder kronor i lån och överlevnadsstöd. Saab skulle få låna 4 miljarder kronor av de mer än 20 miljarder Sverige tillhandahåller EIB, till 10 procents ränta och på i övrigt nästan omöjliga villkor. Medan Frankrike får låna för 6 %. Vad säger allt detta om EU:s konkurrensregler, och om dem som har att bevaka svenska intressen? Konkurrensneutralitet? Så går det när vi sätter blåögda jurister att göra Sverige till ”bäst i klassen”, i en värld med helt andra drivkrafter!
Ja, men Saab har ju gått med förlust alltsedan GM övertog företaget, i sammanlagt 18 år. Sägs av den som inte förstår något av skattemässig företagsekonomisk redovisning! Saabs ingenjörer stod för utveckling av växellådor och motorer åt Opel och GM – utan att få en spänn för utfört arbete! Alltså kostnader men inga intäkter, helt lagenligt för ett helägt dotterbolag! Tror någon att GM bara behöll Saab så länge för svenskars vackra ögons skull?
Som jämförelse kan nämnas finska statens intressebolag Solidium OY, med företagsinnehav av strategiskt intresse för det finska samhället. Solidiums mission i ett nötskal, enligt egen presentation, är att förstärka och stabilisera det inhemska (dvs. finska) ägandet i nationellt sett viktiga företag samt öka innehavens värd på lång sikt. Exempel på ägande: Storas Enso, Outokumpi, TeliaSonera m.fl. Så tror man i Sverige att Björn Wahlroos spelar herre på eget aktieinnehav, och inte på uppdrag! I Sverige har vi i stället Peter Norman som säljer högavkastande papper i företag för att placera dem i lågavkastande räntepapper. Det är svensk företagspolitik driven av ideologiska skygglappar, det.
Nu får vi se om regeringen ändå låter Saab falla, trots Putins besök i Stockholm. Ingen tror väl på allvar att Rysslands statsminister är här för att studera sophantering?
Jan Hagberg
Jan, det är ju möjligt att Putin vill studera sophantering, dvs SAAB :-)
Det tar tid att kolla om det du skriver är riktigt. Vilket år producerade tex Audi 10.000 bilar? Den lägsta siffran för antal sålda Audibilar i USA är från 1970. Då sålde man 7.691 stycken och det är inte huvudmarknad.
SAAB tillvekade som mest drygt 48.000 bilar 1986 och sedan har det gått utför.
Hoppas inte resten av dina uppgifter har samma kvalitet
Eldorado
”SAAB tillvekade som mest drygt 48.000 bilar 1986 och sedan har det gått utför.”
Mellan 1997 och 2007 sålde Saab sammanlagt 1 372 873 bilar, dvs närmare 140 000 per år i snitt. Men även detta är mycket låg volym för massproduktion av en vanlig bil. Det är förmodligen alldeles för lite för att klara utvecklings och marknadsföringskostnader när konkurrenterna har betydligt större volymer.
Eldorado är den typ av kommentator man kan finna 100 av på dussinet, exempelvis på Dagens Industris nätsidor. ”Say after me, please” och så får vi från papegojekören höra: ”Det lönar sig inte, det lönar sig inte!” Det är klart, att inte mycket blir gjort då.
Så klipper Eldorado till med en siffra och tror sig ha kommit med ett motargument. Och så bidde det bara stenkastning i glashus. År 2006, alltså ett tydligt år innan den världsomspännande finanskrisen började skaka marknaden tillverkade Saab 136.000 bilar! Undrar hur Eldorados uppförsbacke ser ut?
År 1991 hade Audis USA-marknad fallit från tidigare 70.000 sålda bilar per år till 10.000. Där skulle siffran sedan komma att ligga några år. För Audi en ren katastrof, som dock enligt Eldorado tycks vara utan betydelse. En följd blev att Audi sålde ut sina verktyg till Kina, innan anletsdragen fixats till. Resultatet kan vi se här
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hongqi.jpg
Men det fanns tyska intressenter, delstatsregering och fack, som aldrig släppte taget likt svenska blåbär, som lever i en itutad drömvärld där marknaden anses renodlad. Kina är idag VW:s viktigaste marknad!
Resultatet av världskrisen blev också att USA bäjlade ut The Big Three, dvs Chrysler, Ford och GM – det sistnämnda blev ett till 90 % federalt och facklig ägt bolag. Skulderna hamnade i ett separat konkursmässigt bolag. Bland de stora pantinnehavarna fanns bl. a. ryssarna, som blev blåsta på större delen av sina fordringar! Därmed upprepades en tradition ända sedan erövringen av indianernas land; avtal hålls om detta kan tjäna det egna syftet, annars bryts det helt sonika!
Kan vi gissa att det plötsliga köpet av 15 Black Hawk-helikoptrar är en form av svenskt avlatsbrev för att skapa någon frihet för Trollhättan?
JaHa
Skicka en kommentar