Hur skall det gå för Norge framöver. Kanske vi återkommer till det gamla trygga, när en norsk krona var värd åttio svenska öre?
Titta så söt jag är! Vänta bara tills jag blir stor ... |
Var det tidigare i år som en knivbeväpnad sinnesrubbad person sköts ihjäl av polisen i Varberg? En kniv är ett farligt vapen, men bra mycket värre är bensinbomber. Varför kunde ligister kasta bensinbomber i södra Stockholm för några dagar sedan utan att få en pistolkula som kvitto? Börjar man kasta bensinbomber är man uppe på mordnivån. Det är ett vapen som kan orsaka svåra, till och med dödliga skador. De som gjorde detta torde inte ha varit sinnesrubbade även om drogpåverkan kan ha förekommit. Ursäkter finns inte, det är ingen proletär ståndpunkt att uppmuntra de där typerna. Tvärtom. Går det inte att prata med folk och få dem att ta reson så är alternativet att antingen backa ut och bara se en allt värre kris, eller att inte backa ut utan i stället sätta hårt mot hårt. Varför man skall gulla med kriminella smågrupper i 'problemområden' är svårt att förstå, såvida man inte intar en borgerlig ståndpunkt (nämligen att "det är bra att vanligt folk får fullt upp med att värja sig mot brottslingar och ligister så hinner de inte tänka på att slåss mot oss i överklassen").
26 kommentarer:
Jo, men en vänsteranalys måste innehålla en analys om varför maktens medel mötte motstånd. Varje analys som handlar om egenskaper hos individen och att handlingen motiveras av dessa egenskaper är reaktionär.
Därför har du inte gjort jobbet fullt ut här. Vi vet nog varför de marginaliserade ungdomarna i samhället alltid hamnar i bråk med polisen. Vi vet vad polisen gjorde och gjör, systematiskt för att provocera och utöva makt. En analys som inte väger in bägge sidorna öär en monoistisk ansats och är därmed totalitär. Det är en dialektik här, ignorera inte den!
Björn, är helt överens med dig om de där ligistupploppen.I min barndoms Malmöförort fanns inget sådant, trots fattigdom. Jag är dödstrist på alla dessa "vänster"-analytiker som kastar ut alibin för det trasproletära beteendet!
Thomas,
jag tror inte att din ungdom är en särskilt bra måttstock för att förstå din samtid. Du är dödsless på att få förklarat för dig varför det finns en konflikt mellan samhället och ungdomar i betongen är det enda sätt man kan tolka ditt uttalande.
Vad vet du om att växa upp i en betongförort. Vad vet du om hur polisen handskas med våra ungdomar idag?
Hur skall denna betongfrustration yttra sig nästa gång? Pistoler och automatvapen? Och mot vem skall vapnen riktas? Om taskiga uppväxtförhållanden med fattigdom och förtryck och orättvisor gjorde att det var tillåtet att vara kriminell hade väl en stor del av min föräldrageneration varit brottslingar. Men det blev de inte. De byggde det här samhället som nu attackeras av bensinbombsartisterna. Hade vi haft socialism i Sverige idag hade (hoppas och tror jag) folkmilisen gjort rent hus med gängen på nolltid utan onödiga diskussioner.
Det är dessutom omöjligt att i dagens samhällsdebatt bli trött på "dessa "vänster"-analytiker", då det enda som finns i samhällsdebatten idag är:
Jävla ligister!
Jävla invandrare!
In absurdum, det är de enda röster som hörs över huvud taget. Ingen som talat med ungdomarna hörs eller representant för ungdomarna hörs.
Björn,
när pistol och automatgevär anses motiverat av polisens aktiviteter så kommer de använda det. Dit är den enda vägen som "Jävla ligister" och andra strutsmetoder leder till, så för all del, fortsätt ni att lösa en dialektisk motsättning genom att inte låtsas om att det finns två sidor av myntet.
I betongen råder inte samhällets regler, på min tid brydde sig inte polisen om oss och de brott som vi utsattes för. Idag kommer polisen dit och trackasserar, med REVA och fan ta dig om du tjäftar med polisen, då hittar hen på ringa narkotikabrott och släpar in dit till station för den sedvanliga förnedringen. Eller om ni är flera som tjäftar med polisen, då blir det kravalltaktik: Börja slå för att tvinga fram arrestsituation.
Det hade inte blivit mycket av den där socialiseringen och uppbyggandet av landet om det inte hade funnits ett mycket reelt hot om våld bakom. Hade vi haft socialism i Sverige idag hade det inte varit några upplopp i förorten. Men för all del, det är en magisk egenskap som nedärvs hos oss som föds i betongen, skärpning!
Det här är människor som lever med en arbetslöshet som överstiger det som fanns under depressionen. Men för dem finns inga beredskapsjobb framordnat, för dem ordnas inga strejker och aktioner för att få bukt med arbetslösheten. De lever i en tillvaro som er generation överhuvudtaget inte kan föreställa er.
Snälla, se ert eget privilegium någon gång!
Nå, om man går tillbaka till farfars generation ...? Den kunde se att det gick uppåt på sluttampen, att ansträngningarna gav en del resultat. Nu skall det rivas ned i en ohelig allians av borgarpolitiker, kapitalister och trasproletärer. Jag är inte med på det. Jag vägrar.
Bra Björn. Tänker på att Frank Baude, när han tog avstånd från KP som han grundat, att det inte brytt sig om alla dessa skjutningar som äger rum i Göteborg. Folk är väldigt oroade, skrev han, men nästan ingentig i Proletären. Tänker också att den fria invandringen har att göra med detta. Narkotikaligor som krigar med varandra. Och EU:s fria rörelse - vart tar kopparn vägen som stjäls från elledningar och kyrkotak?
Det är ju tråkigt att inte fler poliskulor lämnas som kvitton i våra förorter. Å andra sidan måste man ge poliskåren en eloge för dess framfart för att stävja psykisk ohälsa. Det här är den tredje personen med psykiska problem som avrättats på lite drygt ett år: http://www.dn.se/nyheter/sverige/psykiskt-sjuk-dog-efter-polisingripande/
Thomas, vi var en gång partikamrater. Inse att din uppväxt och förhållandena i Malmö har ingenting att göra med dagens förhållanden. Du växte upp under en period med slutande klassklyftor och full sysselsättning och en arbetarrörelse vid den politiska makten. Ta en funderare på vad som förändrats sedan dess. Återkom sen.
Björn, det är inte fattigdom i sig som gör att underklassen i större utsträckning bryter mot lagar. Det är avsaknad av utvägar och möjligheter.
Märkligt att den som talar för socialism och jämlikhet anses kasta ut alibin för kriminella. Man anar ett visst ointresse för andra åsikter än de egna.
Ett socialistiskt Sverige måste vara en rättsstat. Miliser som gör rent hus med oönskade element har ingen plats i ett sådant samhälle.
Sixten, menar du på allvar att den fria arbetskraftsinvandringen ligger bakom kriminaliteten i Sverige? Kopparstölderna beror alltså inte på ökade kopparpriser, utan på de lettiska byggarbetarna?
Förr i tiden var samhället aldrig ett demokratiskt samhälle, man deltog i samhället på dess spelregler för att annars dödades man. Men idag försöker vi skapa ett demokratiskt samhälle. Min syn på ett demokratiskt samhälle och en demokratisk civilisation är som följer: Deltagandet i samhället hänger på att alla tjänar på att delta, den som klarar sig bättre på sitt eget våld/regler skall givetvis välja det för sig bästa. Vi kan inte ha ett samhälle som vilar på altruism, att en stor del av befolkningen skall förlora på att delta i samhället jämfört med att ta sig fram i en barbari, att människan oskälviskt skall offra för att delta i samhället är ett orimligt krav på individen och det samhället vilar därmed enbart på våld.
Varför lämnar man samhället och samhällets regler? Man gör inte det av altruistiska skäl, detta är inte idealister, vilka brottslingar är det? Alltså är det helt enkelt så att för dessa individer är det bättre att leva utanför samhället och förlita sig på sitt eget våld än att leva inom samhället och åtnjuta samhällets skydd.
Det är dessa individer som är centrala i såna här konflikter. Det irrationella intrycket man får, det är från en omgivande skara som står mitt emellan samhället och barbariet, de vet inte riktigt vad de skall välja, de kanske kan tjäna på att gå med i samhället, men de lutar allt mer åt att de kan klara sig bättre utanför samhället.
Man har då som samhälle två vägar att välja för att lösa denna konflikten. Antingen måste det bli mer lönsamt att delta i civilisationen, man kan inte förvänta sig att dessa individer skall göra en uppoffring om inte vi gör det. Det andra är att göra det mer olönsamt att stå utanför civilisationen, alltså mer av samhällets våld, en förskjutning från den demokratiska civilisationen emot en civilisation baserad på våld.
Den ena metoden skall ses som en del i lönesänkar politik. Gör vi det mer olönsamt att ställa sig utanför samhället, så accepterar civilisationens medlemmar sämre villkor. Det är en högertanke rakt igenom, det är en fascistoid inriktning och problemlösning.
Ett fel som man också gör, det är att man höjer priset för att vara med i samhället, man gör det till mycket mer av att dansa efter en pipa. Med olika tvångssystem och kontroll system, slavarbete i FAS3 osv. Så höjer man priset för en "buy in" i samhället.
För en medelklass har man aldrig ställts inför valet, har jag det bättre inom eller utom samhället? Men det valet ställs alla ungdomar för i betongen, vi ställdes inför det valet i betongen på 80-talet. Vi fick ju organisera oss bland vännerna för att vara vår egen polis, polisen sket i att Jimmy snott min cykel, så man fick dra ihop kompisarna och ta tillbaka cykeln. Redan där och som barn ställdes vi inför valet, skall vi gå med i samhället eller skall vi klara oss själva. Jag var 10 år när jag stog inför det valet första gången, jag hade redan blivit kränkt av polisen ner än en gång, de gjorde heller inget åt min första cykel i livet, som stals samma dag jag lärde mig cykla. När denna cykel rycktes ur mina händer så var valet självklart och riktigt, vi samlade ihop oss och gick och kastade sten på Jimmy och hans kompisar och tog tillbaka min cykel.
Staplar man sådana val hög, så blir valet självklart för individen.
Nå Martin, en liten korrigering: jag levde i betongförorterna från 1958 till 1982. Bildade familj i Lindängen 1972, bodde med dem på Nydala (betongförort) och Bellevuegården (betongförort). När helvetet hade börjat - det vi nu ser i full blom - flydde vi.
"Vad vet du om att växa upp i en betongförort?" frågar du mig. Mitt svar: mer än du anar. Det tricket fungerar inte ens som retorisk figur på mig.
Sixten: huvudet på spiken!
Björn: en befriande attityd från dig, uppskattas högt!
Thomas,
så du vet alltså inget om att leva i betongen från tiden efter 1982. Du är inte född och uppvuxen där, men du uttalar dig tvärsäkert om de som har gjort det. Du har ingen upplevelsegemenskap med mig över huvud taget. 1982 hade vi ingen arbetslöshet i Sverige, inte som min generation känt av den. Hela ditt liv har spenderats i en bubbla, i en värld som bara du och din generation fått uppleva, du har ingen upplevelsegemenskap med någon född efter 1960. Du skall sluta vara arrogant och tro att du vet något om din samtid, ditt tänkande är format av privilegium.
Det är inte relevant att ha spenderat en liten tid som vuxen i betongen. Min mor vet inte mycket om hur mitt och min brors liv var i betongen. Henne har vi hållit och håller än i lycklig ovisshet om vad vår barndom var. Likt andra ur hennes generation har hon ingen aning.
Du är extremt inskränkt Martin.
Jag är född i en betongförort. Uppvuxen i en.
Satt familj i en.
Bott med familjen i ytterligare två.
Jag har sex barn.
De är födda från 1973 och framåt med gedigen erfarenhet av betongförort.
Vem är arrogant?
Du reagerar som de flesta vänstermänniskor: prinsessan på ärten.
Hade jag inte vetat vad jag talar om hade jag inte sagt ett ord.
Mitt "privilegium" är idag att vara fattigpensionär. Vad lever i för värld.
Jag säger inte mer. Men det är intressant att se hur en människa som du formulerar sig. Mycket intressant. Tack och lov finns det en annan vänstermentalitet, t.ex. den som Björn formulerar på ett helt annat och insiktsfullt sätt.
Se de där ligisterna som cykeltjuvar Martin. Då kanske det är lättare att förstå att de inte kan få fara fram hur som helst.
Nu vill jag inte skjuta ner folk hur som helst, men i mitt inlägg ville jag antyda att det finns en skillnad mellan ensamma mentalt störda farliga individer med närstridsutrustning, jämfört med fullt friska personer i större grupper som har tillgång till betydligt farligare saker och inte tvekar att använda dem. Kanske mot polisen, kanske mot andra. En del av de där figurerna verkar inte så noggranna när de skjuter eller kastar sina bomber. Jag tror faktiskt att det är en proletär ståndpunkt att försöka få stopp på dem. Har vi ingen stålhård arbetarmilis som kan göra det får vi lita till vanlig svensk polis - eller vilka andra?
Thomas,
uppfattar du mig som arrogant. Du talar om att döda människor större arrogans finns det sannerligen inte. De som sitter här och snackar om att döda folk skall fan inte mötas med respekt, de förtjänar den inte.
Du sa att du flyttade när det blev dåligt 1982. Det var fan inte dåligt 1982 och INGET har blivit bättre sedan dess, absolut inget. Så ja, du vet inte vad du snackar om. Du klagar på din pension, ja, kom ihåg att vår generation är den första som fått det sämre än föregående och den pension som er generation planerat för mig, kommer förmodligen få mig att spotta på era privilegier vid min pension. Världen är inte statisk, den förändras, så länge du drar visdomar ur din ungdom kommer du inte hänga med.
Björn,
jadu, några år senare vad den som stal cyklar jag och mina kompisar. Det är inte så enkelt som ni försöker få till det. Jag valde exemplet för att jag där var offer och det var där jag fick min första belöning för organiserat våld, det var där vi för ett ögonblick var en stat i staten. Där vi grep makten själva.
Alla era analyser baseras på fullständigt ensidig information i frågan. Ni vet att ni har fel, för ni har bara halva informationen. Rent matematiskt har ni fel, för varje motsatsförhållande i vår värld, bestäms av differentialekvationen(dialektiken) och ni har bara hälften. Det faktum att det är många som gör så här, oberoende av varandra, runt om i hela vårat land. Bevisar att er teori om att det är galningar/ligister/vfsh är felaktig. Det bevisar att det finns en konflikt. vilket ni givetvis är medvetna om, men intresserar er inte alls för.
Jag anar din förtvivlan Martin, men även vi som är några årtionden äldre kan också känna förtvivlan. Och helt borta vad det gäller kunskaper om ditt och datt lär vi knappast vara.
Björn,
Du förstår den här attityden har jag mött i hela mitt liv. I föreningar, i skola, på universitet och i jobbet. En föräldrageneration som inte lyssnar.
Jag minns andra saker ni försökt lösa med polisvåld och det våldet riktades då emot mig personligen. Det var ni som hade makten då och jag är rädd att de ni befodrade i partier, föreninga, företag, var de som slickade eran röv, därför har ni makten än idag, iaf era attityder. Så när jag ser att ni framhärdar med våldslösningar blir jag förbannad och ett helt livs ilska över betonghäckar som inte lyssnar är bara en bonus ni får leva med.
Jag ser våldslösning på de problem vi har i samhället idag som att ni friskriver er ansvar. Ni skyller på egenskaper hos ungdomarna som skulle vara anorlunda, för det finns givetvis inga fel i det samhälle som ni byggt. Ni är ansvarig för allt, ni tog makten historiskt tidigt för en generation, ni behöll den vansinnigt länge för en generation. Ansvaret är ert och den väg ni har gått har tagit oss hit, vad tror du finns i slutet av er väg?
Ni efterlyser skottlossning och det kommer ni få om ni inte byter väg.
Suck. Tycker mig minnas något om att skälla ut gamla föräldrar som en modesak bland vissa intellektuella för kanske 40 år sedan. Dom visste ju inte heller hur något var. Tragiskt att stå där och inte begripa någonting.
Björn,
för 40 år sedan var du betydligt yngre än mig. Det är er generations mest irriterande egenskap det där, ni har förskjutit ordet ungdom för att slippa ta era barn på allvar. Jag menar Ungdomförbundsordförande som är 30+, det tyder på att ni var dåliga på att ge plats åt yngre och släppa er makt.
I det här fallet vet ni att ni har fel, ni har bara ingen bra idé. Ni vet allihopa att det sista betongen behöver är mer våld. Upploppen som pågår och har pågått länge i våra förorter kommer att fortsätta, det sker över hela Sverige, men de flesta blir bara notiser. Det här är inte i en förort eller ett par, det här är i åtskilliga städer i Sverige. Det här pågår över hela europa i stad efter stad. Polisen är brutalare och har mer befogenheter än de haft på länge.
Erat etiketterande duger inte, det här är ett större sammanhang.
Har inga barn, känner mig inte träffad. Däremot tillhör jag den sista årskullen på 1940-talet, den som senare blev utskälld som 'jätteproppen Orvar' och liknande vänligheter när yngre personer utan särskilda kvalifikationer skulle tränga sig fram.
Den norska polischef som intervjuades i Dagbladet påsken 1995 hade större insikt än många. På frågan om vad den ökande kriminaliteten berodde på svarade han "Hvis en ikke kan forsyne sig på en legal måte må en gjöre det på en illegal". Det var inte en pissliberal tycka-synd-om-mentalitet, det var en hårdkokt professionell. Han visste vad han talade om.
Inför den ruttnande kapitalistiska ordningens nedskärningar och åtstramningar fungerar det varken med moralism eller välvilja. Det krävs organisering av alternativ. Det behöver inte vara något utopiskt totalt annorlunda samhälle, det räcker i princip med vad arbetarrörelsen i Norden organiserade på 30-talet, förra gången samhällsordningen hotade att bryta ihop i totalt barbari - att bygga landet, med arbete och integration för alla. Det fungerade bra då, det finns inget skäl till att det inte skulle fungera bra nu.
Sen finns inget skäl till varför manskulle stanna där - men det är en annan historia.
Har ni någon gång funderat på vad en framgångsrik REVA kontroll resulterar i?
"Illegala invandrare" får folk att tänka tämligen felaktigt kring vad det är för människor. Det är ofta anhörig invandring. Det är någons mor eller far, någons mormor eller farfar, någons bror eller syster. Det är oftast någons anhörig. Polisen kommer till förorten och splittrar familjer och tar anhöriga ifrån folk.
Följer du dessa nyheters utveckling så är det ofta efter fordonskontroll sånt här händer. Det betyder REVA, då polisen ofta gör dem i samband med sådana, det kan jag se här ute på gatan.
Desto oroligare vi gör det ute i världen, desto vanligare blir den här typen av anhöriginvandring och desto grövre blir det upplevda övergreppet emot dem man sliter en av deras nära och kära ifrån. Varje framgång i en REVA kontroll lämnar folk med legitima skäl att hata staten, att hata polisen.
Men det är klart, det är enklare att klistra etiketter på dem och säga att det inte finns några skäl att begå våld emot polisen, att detta rör sig om sinnesförvirrade människor.
Men det är jag som är arrogant, mindre vetande. Skärpning!
Hur vet du att de anhöriga är anhöriga till den som påstår sig vara anhörig till dem, och vem den person verkligen är som påstår sig ha dessa anhöriga? Den sista frågan kanske är den primära när folk kommer utan papper eller med misstänkta "tappade" svenska pass. En tredje fråga kan vara hur långt begreppet 'anhörig' sträcker sig? Godkänns polygamistfamiljer? Bryllingar?
Om ändå "ligist" var en etikett som krävde sådana bevisning. De som inte har en anknytning till Sverige åtminstone absolut minst en nära vän, de sitter på gatan och tigger. I Sverige har du nämnligen ingenting om du är "illegal", du kan inte få tak över huvudet någonstans.
Vad tror du det är för personer som tas i en framgångsrik REVA kontroll? Kan du leda i bevis att de är terrorister hela bunten? Att de inte har en anknytning till Sverige öht?
Sociala problem löses inte med våld. Redan där har ni kört i diket i analysen, släpp detta nu.
Papperslösa kan knappast kräva att få hit anhöriga eftersom de själva officiellt inte är här. Tiggarna torde ha verifierbara namn och hemadresser i sydöstra Europa. Frågan är hur det förhåller sig med somliga personer som har officiellt gångbara papper men en bakgrund full av ?????-tecken. Vilka är de, vad är det för andra som de vill ta hit? Detta är fullt legitima frågor. Om bourgeoisien vill förslumma Sverige är det deras sak, finns ingen anledning för vänstern att ställa upp på det i rädsla för att anklagas för 'rasism'.
Skicka en kommentar