Långt manuskript som sagt, och jag har delat upp det i kortare avsnitt (totalt tio delar) som publiceras varannan dag. Här är första delen, ordet till Ulf:
CARL KAVALEFF - LÄRARE OCH PERSONLIGHET I NORRA LATIN - del 1
Carl Kavaleff var en
småväxt man med mörkbrunt hår och värdig hållning. Hans
aristokratiska framtoning var naturlig för honom som medlem av en
rysk adelsätt, vilken under 1800-talet hade kommit till Finland.
Hans värdiga yttre förstärktes under hans tid i Finlands armé, i
vilken han hade tjänstgjort som officer under landets två senaste
krig. Kavaleff var under fyra år, 1960-1964, min lärare i historia
och modersmålet i Norra Latin.
Detta läroverk invigdes
1880 och är byggt i nyrenässansstil. Inuti präglas Norra Latin av
de båda ljusgårdarna och vackra målningar utförda av berömda
svenska konstnärer. Skolan används ej längre för
undervisningsändamål utan är en konferensanläggning. Byggnaden är
i dag kulturskyddad.
Norra Latin var ett av
Stockholms förnämsta läroverk och fram till 1961 en pojkskola,
"Högre allmänna läroverket för gossar å Norrmalm". Den
är belägen vid Drottninggatan 71B mittemot Norra Bantorget.
Upptagningsområdet hade under min tid utökats till stora delar av
Stockholm. Främst kom eleverna dock från Kungsholmen och Norrmalm.
Skolans uppgift var att förbereda unga mänskor, så att de i
framtiden skulle kunna vara kompetenta att överta ansvarsfulla
befattningar. Den var bildande och därför krävande. Eleverna
uppmuntrades att maximera sina kunskaper. Allmänbildande ämnen som
geografi och historia gavs stort utrymme, liksom främmande språk,
på reallinjen främst engelskan och tyskan. Skolan var dock ej
svårare att ta sig igenom än att även normalbegåvningar med en
god kulturell bakgrund och ett gott sittfläsk utan större problem
kunde få hyggliga vitsord.
När vi studerade franska
hade vi tyvärr aldrig några salskrivningar, varför man inte
behövde ägna samma energi åt detta ämne. Dessutom hade vår klass
oturen att råka ut för dåliga lärare. Fransklektionerna blev för
vår annars hårt hållna klass, som av lärarkåren ansågs vara
skolans bästa, något slags säkerhetsventil. Under dem ägnade vi
oss därför åt bus. Det beklagar jag naturligtvis i dag, eftersom
jag numera knappt har reminiscenser kvar av fransyskan. I övriga
ämnen hade vi goda och ibland till och med utomordentliga lärare.
Minst tre främmande språk och grannspråken danska och norska bör
en svensk, som söker en högre bildning, lära sig att åtminstone
läsa. Under min tid i Finland lade jag nämligen märke till, hur
intellektuellt överlägsna de studenter som kunde flere främmande
språk var de som nöjde sig med ett eller två. För Kavaleff var
detta självklart. Själv försöker jag kompensera min
icke-existerande franska med en knagglig finska.
Våra lärare måste kunna
mycket för att ha något att ge eleverna. Hälften av dem var
följdriktigt doktorer eller licentiater. En historielärare hade
till och med professors titel. Deras lektionstid var mindre än
dagens lärares, men de arbetade inte mindre än vår tids. I deras
plikter ingick också att följa med vetenskapens och kulturens
framsteg samt att delta i det offentliga samtalet och tillse att även
eleverna fick del av det. Deras arbetstid i skolan var kortare, men
inte den reella. Det ställdes betydligt högre krav på en pedagogs
bildning och intellekt i det gamla gymnasiet än i det nya.
Egentligen borde jag ha
gått allmän linje, i dag samhällsvetenskaplig linje, eller
latinlinjen, men övertalades av min bror att välja reallinjen
(naturvetenskaplig linje). Trots mitt i genomsnitt medelmåttiga
studentbetyg med en stark slagsida åt det humanistiska hållet
ångrar jag inte mitt val. Reallinjen var nämligen den svåraste
linjen i det gamla gymnasiet, varför de som valde den måste
övervinna ett större motstånd än andra elever för att klara sig
igenom. Det har skärpt mitt intellekt, och jag har ur
naturvetenskaperna kunnat hämta inspiration för mitt
historiefilosofiska tänkande. Därför uppmuntrar jag ungdomar med
en allsidig begåvning att i dag välja naturvetenskaplig linje.
Ibland har jag också lyckats. Ungdomarna har heller inte ångrat att
de följt mitt råd. För dem som gick reallinjen stod alla
studievägar öppna, vilket ej var fallet för de andra studenterna.
En humanist eller samhällsvetare som söker inspiration i
naturvetenskaperna löper emellertid risken att överföra deras
metoder till sitt eget område. Då blir resultatet en katastrof,
eftersom naturen saknar subjekt.
Antalet studenter ur
socialgrupp III som avlade studentexamen i det gamla gymnasiet var
under 1960-talet procentuellt sett ungefär lika många som i dag,
eller kanske fler. Antalet ungdomar ur arbetar- och småbrukarhem som
avlade studentexamen under samma period i Finland, vilket då hade
ett ännu mer krävande skolväsen än det motsvarande svenska, var
emellertid procentuellt sett dubbelt så många som i Sverige. Det är
således ambitionerna och bildningsnivån i hemmen som är avgörande
för hur många som klarar sig igenom ett avancerat skolväsen, inte
i första hand detta systems form och innehåll.
Kunskapsnivelleringen innebär bara, att eleverna inte får utveckla
sina anlag och har ingen betydelse för den sociala rekryteringen
till universitet och högskolor. Däremot spelar antalet gymnasier i
en region eller en stad en roll. Fördelen med att alla skolelever
numera under nio år går i samma klass är social och inte
pedagogisk. Dess värde ligger i, att ungdomarna har större
möjlighet att få en inblick i andra sociala miljöer än sin egen.
Kavaleff klädde sig,
liksom alla lärare i Norra Latin, smakfullt. Han bar enkla,
skräddarsydda kostymer av fyrtiotalssnitt med tillhörande väst,
grå, ljusblå eller vit skjorta och en sober fyrtiotalsslips. Hela
min skoltid använde han bredbågade glasögon, som förstärkte
intrycket av en stor man. Under de tre dagar på våren, då
fjärderingarna dimitterades, var han alltid iförd jaquette.
Vår historie- och
svensklärare var ekonomiskt oberoende. Han verkade som lärare bara
därför att han uppfattade det som ett kall att bilda ungdomar för
att de skulle kunna uträtta någonting för sig själva och sitt
folk. Det faktum att han var ekonomiskt oberoende påpekade han
gärna, liksom vad därav följde, nämligen att han inte för sin
existens var tvungen att dansa efter skolöverstyrelsens pipa. Han
sade rent ut, att om han i morgon dag blev avskedad från sin tjänst
för vad han gjorde, sade och tänkte, skulle det inte påverka hans
materiella existens det minsta. Dessutom kunde lärare vid den tiden
endast avsättas av domstol, eftersom de var ämbetsmän. Det var
således ingen lätt sak. Allt detta jämte hans erkända skicklighet
som pedagog bidrog till att öka hans självkänsla, som smittade av
sig på oss. Vi visste att vi hade en bra lärare, och när vi blev
studenter, visste vi med oss att vi kunde någonting. Han ställde
stora krav på oss, men det var nödvändigt för att vi skulle
utvecklas, och när vi gick framåt fick vi någonting tillbaka i
form av svalt beröm och bättre vitsord. De högsta kraven ställde
han emellertid på sig själv.
Fastän Kavaleff inte
behövde arbeta för sitt uppehälle, var han mycket plikttrogen och
samvetsgrann. Det framgick exempelvis, när han en förmiddag ramlade
i skolan och bröt benet. "Kalle", som vi benämnde honom
när han inte var i närheten, fördes till sjukhus i ambulans, fick
benet gipsat och återvände några timmar senare hoppande på
kryckor och återupptog undervisningen. Ibland var hans hals så sjuk
att han tappade rösten, men han stannade vid dylika tillfällen inte
hemma utan kallade fram en elev till vilken han viskade vad han ville
ha sagt. Eleven fick vara förbindelselänk mellan läraren och
klassen. Inte ens hans magsår kunde hindra honom att bedriva sin
undervisning. Han hade fått en rysk kula i magen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar