fredag 9 april 2010
Världsflyget under ett dygn
Den här filmen visar dels hur natt och dag förflyttar sig över Jorden, dels hur en massa flygplan också gör det, under ett dygn. Eftersom jordklotet plattats ut till en fyrkant blir återgivningen lite konstig på några ställen: flygplanen går rakt över Atlanten men på filmen ser de ut att flyga i en båge exempelvis.
Nåväl, en jäkla massa flygplan som med dagens teknik inte är helt hälsosamma för miljön flyger omkring, särskilt mellan de mer välmående områdena på vår planet. Dyrare flygbränsle tvingar fram ny teknik på sikt antar jag. Konstigt att folk vill flyga över huvud taget: är man flygpassagerare behandlas man ju i det närmsta som en brottsling, och är fullständigt utlämnad till nyckerna hos flygbolag, säkerhetskontroller och tull, samt flygplatsernas tristess. En del av vår överhet skulle nog vilja göra en flygplats av hela vårt samhälle.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
13 kommentarer:
Där kan man snacka om miljöförstöring. Det syns tydligt vilka det är som står för den.
"flygplanen går rakt över Atlanten men på filmen ser de ut att flyga i en båge"
Man flyger ju i båge över Atlanten och andra långdistanser, så kallad storcirkelnavigation, har jag för mig.
Skulle myrvägen över Atlanten läggas ut på en sfär och betraktas ovanifrån skulle det väl bli en i stort sett rak linje? Sett rakt från sidan skulle det bli en båge.
Nja, jag har för mig att man faktiskt flyger i bågar eftersom det är den snabbaste vägen. Avstånden blir ju kortare ju längre norrut på den avsmalnande globen man hamnar. Eller?
Fast det kanske är en dum teori när jag tänker efter lite... ha ha. Man flyger ju över Grönland när man åker från Sverige till USA, det var det jag tänkte på. Fast det gäller väl inte andra länder i Europa antar jag.
En rak linje som dras över ytan på en sfär blir väl en båge sedd från sidan?
Jo. Det blir det säkert... Jag skolkade på de lektionerna tror jag.
På tal om att flyga i bågar och raka linjer. Planet från San Francisco till Dubai ser jag passera dagligen. Och jag befinner mig då i Haparanda!
När man påpekar planets rutt åt folk så har de svårt att förstå varför det flyger där det flyger. Men skippar man kartan och istället kollar en jordglob så klarnar det. Avståndet minskar betydligt med den nordliga rutten.
Hur vet du att det är just det planet? (Inte för att jag misstror dig, men det måste väl flyga förbi fler plan?)
Nä, här är inte mycket flygtrafik annars, vi ligger lite på sidan om så att säga.
Men som svar på din undran:
http://www.flightradar24.com/
Åtminstone förut kunde man se att det var en Boeing 777 som passerade på 10600 meters höjd i en fart av 972 km/h på väg från San Francisco till Dubai vid 14.25 varje eftermiddag.
Jag vet inte om det är terroristskräcken eller vad men nu verkar man inte få lika mycket information från planens transponders som tidigare.
Eller så är det webbsidan?
Svårt att förstå vad man vill hemlighålla, och varför. Start och landning är de farliga momenten om någon utanför vill angripa planet, och är det någon därinne med en bomb i kalsingarna spelar det ju ingen roll i alla fall.
"bomb i kalsingarna" Ja det ger ju "lägga av en brakare" en helt ny mening!
:-D
Ni kanske får lägga en bomb i kalsingarna hos pappersarbetsgivarna nu?
Hos Svenskt Näringsliv om jag får välja!
Skicka en kommentar