Exempel ett är Jan Myrdals artikel med en förmodligen fåfäng förhoppning som rubrik: Hyfsa Tibet-debatten .
I Väst tänker man sig ofta ett Shangri-la av det gamla Tibet. Men så var det inte. Och Dalai lama själv är – oavsett om man intresserar sig för hans sorts andlighet eller ej – som politiker en som står en bra bit till höger om Vatikanstatens påvar för hundra år sedan.
Jag misstänker att den "andlighet" som den tibetanska buddhismen står för ligger i skärningen mellan gammal vidskepelse och västerländsk new age, och att det är därför den slår an på sina håll. Håller just nu på att läsa en mycket Dalai-vänlig bok där detta framgår rätt klart och jag återkommer eventuellt med en sammanfattning av intrycken därifrån.
... årets oroligheter har faktiskt varit rätt obetydliga. Offren var lägre medelklass och tjänstemän av han-nationalitet. ...Att religiösa grupperingar från de forna teokratiskt härskande och den menighet de har direkt inflytande över upprörs över modernisering, kommunikationer och ekonomiskt framsteg tror jag. Men att den upprördheten över det moderna inte är vidare utbredd i Tibet visas av proteströrelsens ringa omfattning. ...
Att kretsar kring Dalai lama sökt organisera rörelsen framgår av utformningen av aktionerna också i Nepal och Indien. Det är möjligt att de inspirerats av Kosovo och hoppats få internationellt stöd; men tanken att NATO och Förenta Staterna skulle vilja (eller kunna) bomba fram ett Tibet som de bombade fram ett Kosovo är omöjlig. Kina är ingen sönderfallande stat på Balkan.
Om Myrdal har rätt stampas det just nu fram (även bland vänsterfolk) en kampstämning mot Kina och för en rätt snäv grupp bland tibetanerna, medan flertalet tibetaner inte tycks vara indragna i rörelsen. Med andra ord ett larmande i ogjort väder. Kanske han underskattar att en del tibetaner känner sig undantryckta i det nuvarande råkapitalistiska klimatet i Kina.
Vad Myrdal skriver om Maos politik i Tibet är också intressant, inklusive referat av kommentarer från indier om att Mao borde ha gjort som i Indien efter självständigheten (nämligen klippt till stenhårt redan från början mot statsfientliga lokala härskare). Tittar man i volym fem av Maos Valda verk finns några sidor om politiken i Tibet i början av 1950-talet, och där förefaller Mao förespråka en synnerligen mjuk linje. Det verkade handla mycket om att kinesiska armén skulle göra goda gärningar och låta de lokala tibetanska härskarna stå för de onda, och därmed kunde kineserna vinna över befolkningens flertal på sikt och kunna slå ner eventuella reaktionära attacker.
Om tibetaner i gemen inte är särskilt inne i proteströrelsen så finns däremot en grupp som är synnerligen engagerad: den kinesiska majoritetsbefolkningen som undrar vad som är på gång. Är det rätt att hoppa på Han-kineser för att de är Han-kineser? Detta inkluderar även utlandskineser som kan ha olika inställningar till regimen i Beijing men som inte tycker om att det gamla hemlandet smutskastas och att etniskt våld tolereras. (Tidvis har kineser i Sydostasien varit hårt drabbade av förföljelser och diskriminering,) Och en så stor samling människor bör man inte utmana på falska premisser. Minns den selektiva demoniseringen av vissa grupper (serber) under de senaste balkankrigen och hur andra grupper (kroater i första hand, skyldiga till enorma etniska rensningar) fick god press trots att de också visade dåligt uppförande. Det borde ge en besk eftersmak och anledning till eftertanke. När vi kritiserar, är kritiken nyanserad och riktas den åt rätt håll?
Vi har redan en västerländsk stormaktsovana att försöka provocera fram motvilja i muslimska stater. Lägg till det dagens provokationer mot Kina, och stämningen blir inte mycket bättre. Inte nog med det: på sikt är det kanske inte så förbaskat smart att vara med i den grupp av västerländska stater som försöker uppträda aggressivt trots att resurserna för en aggressiv politik blir allt klenare. Som Myrdal skriver: Kina är ingen sönderfallande stat på Balkan. Det lär inte att gå att bomba fram ett nytt Kosovo på den tibetanska högplatån - och världen har nog inte lust med en ny statsbildning av det skakiga slaget.
********
Den andra artikeln innehåller också en from förhoppning. Åsa Linderborg, historiker, skriver om uppropet mot Forum för levande historia. För att ta början av hennes text:
Historieuppropet i Dagens Nyheter förra veckan, då 250 forskare (i dag 370) från olika vetenskapliga discipliner tog avstånd från statlig kampanjhistoria, är unikt. Det kan närmast liknas vid vad som hände i Frankrike härom året, då en samlad aktion från ett antal intellektuella omintetgjorde Jacques Chiracs lagförslag att lärare måste betona den franska kolonialismens ”positiva” sidor.
Och slutet:
Vi som undertecknat uppropet väntar fortfarande på att ledande beslutsfattare ska ta sakfrågan på allvar. Vad som än påstås, är våra ståndpunkter kända sedan länge. Att vi samlar oss just nu beror på att den fria åsiktsbildningen, forskningen och undervisningen aldrig tidigare varit så hotade.
Jo, om regeringen vore tillgänglig för intellektuellt meningsutbyte vore det här en rimlig förhoppning men jag tvivlar starkt. En president i Frankrike bör verka någorlunda intellektuellt redig, och det gäller väl fackministrarna också (en och annan av dem läser till och med poesi misstänker jag!) men svenska ministrar ... ? "Ta sakfrågan på allvar?" De närmast berörda torde ha ett ganska dimmigt begrepp om vad sakfrågan i detta fall är. Finns det någon eller några av dem som har några kunskaper om metoder för samhällsvetenskaplig forskning exempelvis?
Jag undrar om kulturministern ens uppfattar att hon har målat in sig i ett hörn genom att att sätta en nedvärderande politisk etikett på sina kritiker? Om hon ändå förstår det, hur kan hon backa från detta påstående och be om ursäkt utan att ha förlorat så mycket prestige att hennes position rasar ihop? Därför misstänker jag att hon och hennes meningsfränder helt enkelt kommer att mala på. Om man då skulle fråga om de inte borde städa upp framför sin egen dörr först, och om det inte finns tecken på att de själva inte lärt av, utan i stället upprepar gamla felaktiga politiska åtgärder, misstänker jag att de bara kommer att stå där och gapa som ett gäng starholkar en stund - och så fortsätter de sitt malande. Möjligen ropar de på polisen också.
18 kommentarer:
Stöder dig helt. Beundrar din sansade och balanserade ton. Något jag förresten efterlyste på ett av mina inlägg på Jinges blogg.
Som jag också har skrivit tidigare har jag förhoppningen att kampanjmakarna om Tibet och OS startade för tidigt så att flåset inte räcker till 0808080808 i Beijing. Som du tillhör jag dem som låter OS-tävlingarna vara i fred - gör mest nåt annat - men önskar att Stefan Holm och alla de andra också får göra sitt i fred.
Hälsar en annan lite äldre Sixten
Tack. Den som skriker kan ha något att dölja. "Argumenten svaga, höj rösten." Jag tror att ett mer avspänt resonemang är bättre om man vill belysa en fråga från olika sidor och utröna vad som är fakta respektive fantasi.
wow. Maste erkanna att jag blev helt paf efter att ha last Jan Myrdals Debattsida i Aftonbladet. Nog for att Aftonbladets journalister o foljare ar vansterextrema darar, men det har tar nog priset i ar. Var i Tibet i somras (antar att Myrdal aldrig varit soder om Sovietunionen) och delar inte hans uppfattning om att Mao och kommunisterna "befriade" folket i Tibet mer an Stalin "befriade" de europeiska oststaterna. A andra sidan ar jag ratt saker pa att Myrdal aven anser de stater som foll under den sovietiska ockupationen som "befriande". Tror at Myrdal borde besoka kommunistmuseet i Prag (o se alla de gratande tjecker som kommer ut darifran), eller kanske tom ta och bege sig till Tibet, innan han vraker ur sig sina extrema asikter i aftonpressen. Mest fascinerande anda hur detta satts i tryck. Som att lata en nazist skriva en ledare om att forintelsen aldrig agt rum.
Ibland blir jag sa glad over att vara exil-svensk.
// Johan
Är Anonym en provokatör som i själva verket vill stödja Myrdal (eller som han själv påstår, en /okunnig/ utlandssvensk?)? Myrdals skarpa inställning till ockupationen och Husaks quislingregim i Tjeckoslovakien är känd - har för mig att han tyckte att man kunde hänga karln till och med. Hade Anonym orkat läst Myrdals artiklar hade han sett hänvisningar till en av Myrdals resor i Indien. Indien, och ett antal andra länder som Myrdal givit ut ett antal böcker ifrån efter att själv ha gjort långa resor där, ligger som bekant en bra bit söder om Sovjetunionen. Han har också varit i Sinkiang, Kina, där det finns liknande nationalitetsproblem som i Tibet.
Det som återstår att att klaga över är att tyskarna och deras hjälpare slogs ut av Röda armén 1944/1945. Efter det gjorde Sovjet en omvänd version av vad västmakterna gjorde omkring 1920 - man upprättade sin egen "cordon sanitaire" i centrala Europa för att hålla eventuella nya framtida aggressorer på avstånd.
Om du verkligen är i utlandet hoppas jag att du håller dig kvar där.
Jag hade just nöjet att refusera en uppkastning från någon som kallar sig Klas. Orsaker: dels föredrar jag att det är ett någorlunda anständigt tonfall på den här bloggen (gallskrik och otidligheter accepteras inte och den anonyme står för båda sakerna), "Klas" tillför dessutom inte något i sakfrågan och verkar mer som en omogen småliberal. Därför åker han ut innan han ens kommer in!
Ha, den s.k. Klas försökte ta sig en gång till, men fortfarande utan att ta upp sakfrågorna - Tibet, hur man hanterar historia, hur den förste anonyme visade sig ha dålig koll på en del historiska fakta. Bara obalanserat skrikande av den sort man känner igen från en del liberaler när de känner sig trängda... och pang, dörren mitt i nosen! Skriv i din egen blogg så får du skrika så mycket du vill, men här håller vi en anständig ton.
Och jag som har missat Myrdal om Tibet! Ska genast ila till läggen. Tack!
Varsegod. Myrdal kom aldrig till själva Tibet, annars hade det nog blivit en intressant bok om det också, med superba fotografier av Gun Kessle.
Det har hettat till på din blogg, Björn. Förutom att jag beundrat dig för sans och balans måste jag lägga till att du ordentligt kan bita ifrån. Med rätta. (nu får jag väl bonuspoäng (:-)?
En fundering: Blogge är trots sina vidrigheter inte så samhällsfarlig som nyliberalerna. Ingen majoritet skulle gå att vinna för såna libertariana uppfattningar.
Men de andra har större spridning o påverkan. Kan det bero på skolans misslyckande? Den skulle ju leda till kritiskt tänkande?
Sixten
Ja Sixten, nu har du gjort så att vägen genom Himmelrikets Pärleport är dig garanterad! Själv är jag en medelålders timid person som inte tycker om att bli arg och inte tycker om skränfockar som ersätter argument med ... just det, skrän! Man ser ju på texten att det är folk som framför sin mening i falsettläge och tror att det kan ersätta sakargument. Och då slår jag bakut.
Blogge har jag sågat. Han får framföra sina åsikter hemma hos sig och jag kommer inte att störa honom. Jag kan tänka mig att försvara störiga och knepiga personer som ändå har grundläggande ideer som jag kan ta till mig, men traskar de in på gränsen mot pedofili betackar jag mig.
Nyliberalerna har makt samtidigt som de intellektuellt ofta inte verkar ha kommit mycket längre än grundkursen i nationalekonomi. Och det är jäkligt farligt, det håller jag med om. De försöker stöpa om samhället efter en modell som fungerar alldeles perfekt - som tankeexperiment. Och sådana figurer kan bli rent ödeläggande. Men jag undrar hur mycket nyliberalism det kommer att finnas kvar om den nu pågående krisen blir djup och långvarig?
Ja, det var väl en sansad analys. Tibetfrågan har infantiliserats genom Hollywood och Shangri-La-myten som ju var en roman. Och den där infantiliseringen gör att nyhetsjournalister sitter och tror massa saker. Som tur var hade ju The Economist en reporter på plats i Lhasa och kunde rapportera att det var Tibetaner som mördade Han-kineser och satte deras butiker i brand och att det var först då som kinesisk polis/militär gick in.
Sven Hedin skrev om det arma folket som slet och släpade i armod för att hålla en religiös och feodal överklass i välmåga. Nu måste jag ju säga att Jan Myrdal inte är den bäste talesmannen för en mer sansad Tibetdebatt. En person som tycker att Maos styre i Kina och kulturrevolutionen var exempel på adekvata och goda samhällsordningar är inte riktigt trovärdig när han talar om Maos lätta hand i Tibet. Blogge är det inget fel på. Hans redogörelser för Tibet och Kina är väldigt läsvärda.
Oscar, jag sätter datorn larma mig när du skriver något. Framtidsfrågor intresserar mig så jag skall åtminstone försöka skumma igenom dina senare inlägg i det ämnet. Avvikande meningar tål jag i ganska hög utsträckning, men blir det träsktrampande i sexturismens utkanter som Blogge verkade hålla på med blir det stenhård radering av länken, och så kallar jag dig för Oskar.
Myrdal behöver ingen som försvarar honom, men ibland tycker jag han kunde klämma till och skriva klart och pedagogiskt och helt enkelt utgå från att många människor fattar illa eller vill fatta illa, eller inte känner till hans referenser åt olika håll. Och så kunde han ju förklara lite mer i de fall där han kanske själv anser att han fattade fel. Men minns man årtionden av skäll på Myrdal blir man inte särskilt imponerad av dagens smågläfsande från olika håll.
Björn, du är så välkommen att läsa kvalificerade tankar om framtiden i det digitala nätverkssamhället. Dessvärre misstänker jag nog att du kommer att "radera länken" om du läser igenom allt jag skrivit på min blogg. Jag kritiserar där hyfsat frekvent initiativ till övervakning av nätet och anser att de drivs av irrationell skräck för terrorister, pirater och pedofiler. Sexofobin hos Broderskaparen Thomas Bodström är speciellt slående.
Nja, om man tar bort den irrationella skräcken så kommer den rationella att framstå än tydligare. Visste inte att Bodström är med i Broderskaparna, jag trodde bara att han var en vindflöjel i största allmänhet.
Men det verkligt intressanta för mig just nu är hur produktivkrafterna, bland annat i form av den skenande datorteknologin, vänder upp och ner på de rådande produktionsförhållandena och den rådande ideologiska och kulturella överbyggnaden. Är det den största omvälvningen för mänskligheten sedan jordbruket slog igenom månne? Det jag läst hittills av dina inlägg har i alla fall inte fått mig att leta efter tjänstepistolen.
Jag var inledningstalare på FiB/Kulturfronts årsstämma förra året och fick en bok av Jan Myrdals dotter. Kanske en förmildrande omständighet för en Timbro-skribent :)
Hm ,tja, Eva är inte hon arkeolog?
Frånsett det undrar jag om din och Jan M:s syn på yttrandefrihet är så enormt olika? Han passade nog rätt illa in i den gamla stalinska partidisciplinen även om han var aktiv i de sammanhangen. Nå, jag läser vidare bland dina alster men jag kan för lite om exvis fildelningsfrågor för att vilja göra några uttalanden själv. Det finns en massa aspekter på det.
Däremot har jag skrivit om Open Access på min blogg - det är någonting jag gillar. Och där är ju förutsättningarna sådana att ingen inblandad behöver känna sig missgynnad eller bestulen på något.
Här har vi ett annat balanserat inlägg från Göteborgs-Postens kultursida:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=421&a=413205
Tack för tipset, det var bra. Hoppas inte skribenten blir utsatt för några otrevliga påhopp för detta.
Skicka en kommentar