lördag 25 mars 2017

Intressant

Släktforskning är intressant (tycker åtminstone de som tycker att släktforskning är intressant). Men vad kan man sätta för etiketter på de människor man stöter på under trälandet med kyrkböcker, skattelängder, folkräkningar etc?

Några flyttade till Los i Hälsingland. Kan man kalla dem 'losers'?

Ett gäng drog till Valbo i Gästrikland. Kan de sammanfattas som 'valboskap'?

Dessutom undrar jag om de som bosatte sig i Nås i Dalarna kan nås per telefon eller andra kommunikationsmedel?

Och så noterade jag ytterligare ett vårtecken idag:


3 kommentarer:

skvitt sa...

Kul!

Vad gillar du då detta?:
https://skvitts.wordpress.com/2011/06/06/ortnamn-till-sexuell-vagledning/

/Skvitt

Anders Romelsjö sa...

Jag har det enklare. Jag heter Romelsjö och släkten kommer från Rommelsjö. Observera stavningen.

Björn Nilsson sa...

Skvitts: Det verkar krävas en kommission som rensar rejält bland alla olämpliga platsnamn.

Anders: Jag trodde du var norrifrån. Rommelsjö ligger ju i Småland, enligt Lantmäteriets kartor på nätet.