måndag 13 januari 2020

Finns det inga gränser för USA:s nedrigheter?

I slutet på en bloggpost där den indiske veterandiplomaten M. K. Bhadrakumar skriver om USA:s försök att få in trupper på Sri Lanka, kommer ett nytt uppseendeväckande avslöjande av hur ruttet amerikanerna kan uppträda. Och jag tror det finns lärdomar för Sverige i det här också.

... if Iraq’s current plight is anything to go by, once the Americans set up shop on Sri Lankan soil, it will be impossible for Colombo to ever evict them. Trump is now threatening Iraq that it risks losing access to a critical government bank account if Baghdad kicks out American forces.

To quote from Wall Street Journal, “The State Department warned that the U.S. could shut down Iraq’s access to the country’s central bank account held at the Federal Reserve Bank of New York, a move that could jolt Iraq’s already shaky economy, the officials said.”

 “Iraq, like other countries, maintains government accounts at the New York Fed as an important part of managing the country’s finances, including revenue from oil sales. Loss of access to the accounts could restrict Iraq’s use of that revenue, creating a cash crunch in Iraq’s financial system and constricting a critical lubricant for the economy.”
Alltså: USA hotar att sno irakiska regeringspengar som finns på ett konto hos Federal Reserve Bank i New York om USA-trupperna i Irak utvisas. Kan det kallas för något annat än utpressning och stöld?

Lärdomar: om amerikanerna tar sig in i ett land är det omöjligt att bli av med dem (med fredliga medel får vi väl tillägga). Samt att man skall inte ha pengar på konton som USA kan komma över. (Och att låta ens guldreserv ligga i USA är också dj-t dumt, för att göra ytterligare ett tillägg.) Det är något för svenska politiker att fundera på.

1 kommentar:

Roland Lidén sa...

Om jag skulle säga till Skräpa att dom
inte ska ta order ifrån CIA eftersom
Sverige är ett eget land så skulle
Skräpo säkert förstå vad jag säger.

Om jag skulle berätta för mina grannar
i Norrland att USA har en bas i Lappland
som är 3 x 8 mil stort och jag skulle be
mina grannar att Vi skulle be USA att flytta
hem sin bas till USA, så att Sverige blev
självständigt då skulle nog inte mina
grannar vara nödbedda.

Åtgärden skulle dessutom ha en förtroende
skapande verkan mellan Ryssland och Sverige.

Om jag skulle berätta för mina grannar
i Europa att USA basar i Europa och att Vi
skulle be USA att flytta hem NATO till USA
då skulle säkert våra grannar inte vara nödbedda.

Åtgärden skulle dessutom ha en förtroende
skapande verkan mellan Ryssland och Europa.