lördag 18 juli 2020

Dagens felläsning

Morgontrött läste jag morgontidningen, noterade rubriken Misstänkt folksångare plockad från kohage. Jaha, det låter ju ... vänta, vad var det jag läste!?! Jo, så här skall det ju vara:

"Folkstångare" står det ju. Kan ju vara ännu värre än misstänkta folksångare, fast vad de filurerna håller på med vet man ju inte alltid! Hur som helst: "Folkstångare" låter som en journalistisk nyskapelse som beskriver en argsint ko. Själv går jag helst inte in i hagar där det står kor. De anses ju vara fridsamma, men rätt vad det är kanske man stöter på en kossa som vaknat på fel sida och då är det lugnast att det är ett stängsel mellan kossan och mig!

2 kommentarer:

einartysken sa...

Nej du, Björn,
jag gick många gånger och gärna över ko-hagar. Jag hade förr för vana att vissla och jag
märkte att korna älskade det. De slutade alltid direkt att idissla och samlades alltid i halvkrets om mig och lyssnade noga och uppmärksamt. Jag är säker på att en ko som inte uppförde sig korrekt skulle har fått stryk av de andra. Det är alltså lugnt att gå över hagen.
Har det bra
Einar

Björn Nilsson sa...

Om ett antal kor ställde sig runt mig skulle jag verkligen bli skrämd ...!