onsdag 9 augusti 2017

Tips till Borg och likasinnade inför nästa fest

Denna onsdagseftermiddag gjorde jag ett besök på Medelhavsmuseet nära Gustav Adolfs torg i Stockholm. (Jag tror att statyn mitt på torget räknas som mittpunkten i Stockholm.)


Det var några år sedan jag var där sedan, och man hade möblerat om en hel del i de gamla fina lokalerna. Här är en fin klassisk staty, men så noterade jag en intressant detalj ...


... nämligen att karln (eller om det är en gud, kanske Apollon, glömde att kolla) hade tappat pillevinken. Som framgår av närbilden så var den förmodligen löstagbar.

Och då slog det mig att detta kunde vara en hjälp för manspersoner som vet om sig att de kan bli "lite jobbiga" på fester med rikligt intag av brända och destillerade drycker. Med modern teknik borde man väl kunna fixa en löstagbar version av den förargliga lemmen och stoppa undan den innan buteljerna korkas upp. Om man ändå kommer i stämning att släppa ner brallorna kan ju omgivningen lugnt konstatera att "där finns ju inget att se".

Inga kommentarer: