torsdag 7 augusti 2014

På tal om bussbränder ...

... jo, det var ju en buss på linje 4 som brann på Ringvägen, Söder, Stockholm, idag. Det gick tydligen snabbt att få den övertänd. Det låter lite ruskigt, även om ingen människa blev skadad. I samband med det så kom jag ihåg några bilder som jag tog 31 januari 2012. I fotograferingsögonblicket visste jag inte vad det var, men det var en buss som brann på Kungsholmen. Bilderna tog jag från Långholmen. Att en enda brinnande buss kunde orsaka så mycket rök, det hade jag aldrig trott. Men nu vet jag. - Man kanske borde ha med sig eldsläckare och gasmask i ryggsäcken när man åker buss framöver? Samt skyddshjälm och annan lämplig utrustning. Enda gången jag varit med om något i den här stilen själv var när det blev däckexplosion på en buss i vilken jag färdades. Det lät som någon började skjuta med ett automatvapen, och det är ju inte så kul!



5 kommentarer:

Karl Malghult sa...

Ett annat sinistert sätt: Åk till en flygplats med internationell flygtrafik (Arlanda i ditt fall), köp biljett till en plats utanför EU så du kan köpa tax-freesprit i butiken efter säkerhetskontrollerna är överståndna. Köp sådär två flaskor vodka eller starkare och så en tändare i cigarettdisken. Borda planet, låt det starta, när du kan gå upp igen så ställ dig upp och ta fram spritflaskorna, öppna dem och sätt gärna ned lite papper/duk i halsarna, tänd fyr på klabbet med tändaren och sprid ut innehållet över hela kabinen (ingen av dina medpassagerare hinner reagera på det du gör innan det är försent). Bland det sista du kommer att minnas är att du kommer att bli förvånad över vilket snabbt hastigt förlopp elden har och hur hett det blir där på 10000 meters höjd.


(Fast Pernod Ricard och tobaksjättar som BAT kan väl aldrig lastas för det, osv)

Björn Nilsson sa...

Borde det inte vara en fin cognac eller liknande om man skall flambera ett helt flygplan?

Björn Nilsson sa...

PS. Du glömde skriva "don't try this at home"! DS

martin sa...

En buss jag for med i Lund fattade eld kort efter jag klev av. Den blev mycket snabbt övertänd, det är kraftig rökutveckling och bra låga i alla plastdetaljer, ändå god tillgång till syre genom ventilationen som går till bussen stannar. Bussen i lund tog eld i bussens ledade del, på väldigt kort tid slug det lågor ut ur dörrarna.

Björn Nilsson sa...

Bussar bör byggas i eldfast material - varför inte asbest!