måndag 3 oktober 2016

Nä, jag gör ingen avbön, och skiter i eventuella "drev"

Titta vad jag hittat i gömmorna: en rättskrivningsbok från 1950-talet (56 eller 57 måste det vara). En dag fick vi lära oss skriva bokstaven Nn, och rita en liten bild till detta:



Lille Björnbrum satt alltså i sin trista skolbänk, plitade bokstäver och ritade en ... tja, vad skall vi tro att det föreställer? Du måste väl ändå medge att det var ganska bra ritat!

Jag plockade fram detta med anledning av ett förtvivlat utrop i en artikel av Åsa Linderborg i Aftonlövet: Normkritiken satt i tvångströja. Efter att ha dragit några exempel om hur det går till i Sverige numera, inklusive om någon råkar skriva/säga n(eger) eller något annat olämpligt, kommer slutklämmen:

Frågan är om något annat demokratiskt land har så tydligt politiska krav och förväntningar på kulturen som Sverige. Regeringen har bestämt inriktningen och genom lätt iscensatta drev på sociala medier ser olika intressegrupper till att politiken blir verklighet. Den som vill problematisera saken blir av med anslagen, får sparken, byter bransch, bryter ihop eller sätter på sig själv­censurens tvångströja.
Oron – fasan – för den här utvecklingen är inte en höger- eller vänsterfråga. Problemet är mycket så större än så. Det handlar om den konstnärliga friheten, om forskningens oberoende, om statens tilltro till att medborgarna är intelligenta nog att tänka själva. Det handlar om demo­krati.
....
Det ofrånkomliga resultatet är att snart ingen vågar arrangera eller ställa upp på något samtal om kulturen och normkritiken, för det leder bara till allvarligt trubbel. Det är en backlash för det som är helt nödvändigt, nämligen att vi blir bättre på att ifrågasätta sådant som majoritetssamhället tar för givet.
När glider 'normkritik' över till G som i 'galenskap', till en pissängslig övervakning av sig själv och hysteriska (eller kanske iskallt beräknande) angrepp på andra som inte stämmer med 'normen'?

N som i 'neger' var det alltså i min gamla skolbok. Inte n som i 'n-ordet'. Och jag gör ingen avbön, jag pudlar inte, jag skiter i eventuella drev. Däremot kan jag tänka mig att fixa en ny laddning ... (se här!). Ö illustrerade jag för övrigt med en ödla som var grön, och H med en brun hare. Ödlor och harar med andra färger kan ju protestera!

Inga kommentarer: