Här är ett par kartor som visar OBOR, One Belt, One Road. Det kinesiska jätteprojektet som sträcker sig över land och hav i tre kontinenter. Olje- och gasledningar, järnvägar, hamnar. På ett par veckor skall ett godståg kunna gå från Kina till västra Europa. Den nedre kartan har för övrigt tysk text, jag hittade den här. Klicka upp den i större format så går det kanske att läsa texten lite bättre också!Spotlight: B&R Initiative to change landscape of economic cooperation in South Asia #XiVisit https://t.co/wQI588JO1K pic.twitter.com/MoUGnkyHQz— China Xinhua News (@XHNews) 14 oktober 2016
Jawohl, som det står här ovanför: Mit der Seidenstrassenintiative baut China ein globales Infrastrukturnetz. Alltså: Med sidenvägsinitiativet bygger Kina ett globalt infrastrukturnät.
Häromdagen såg jag en notis i någon av de svenska tidningarna (DN kanske?) som nämnde att den kinesiskbyggda järnvägen från Etiopien och till Djibouti har färdigställts. Den syns på nedre kartan En intressant detalj är att kineserna har skaffat sig rättigheter att bygga en militärbas i Djibouti. Jag vet inte om det har någon betydelse i OBOR-sammanhanget, men den kinesiska flottan finns numera permanent i området. Officiellt handlar det om att jaga pirater, men samtidigt kan ju kineserna skaffa sig nyttiga kunskaper om man vill försvara sina sjörutter genom Indiska oceanen och omkring Arabiska halvön. Tänkbara motståndare kan vara USA och Indien.
Med handel och infrastruktur bygger kineserna politiska relationer till en massa länder. En av lederna går från Kina, via Bangla desh och till Indien. Premiärminister Xi besöker just nu Bangla desh. Eller om han redan hunnit åka vidare. Det verkar som om de kinesiska ledarna nu flänger runt i världen i rasande takt. Det kan vara skäl att undersöka vilka politiska krav som kan komma i kölvattnet efter deras investeringar. Detta är en tanke som bör finnas såväl hos afrikanska statschefer som svenska kommunalfullmäktigeordförande.
Att kineser bygger järnväg i Afrika är inget nytt, det gjorde man redan i början av 1970-talet på Maos tid när Tan-Zambanan färdigställdes. Den gick från kopparfälten i Zambia till utskeppningshamnen i Tanzania. Sedan gick det väl sämre för koppargruvorna och järnvägen förföll, men nu är kineserna igång igen. Av den 'tyska' kartan kan man få uppfattningen att de tänker sig bygga en järnväg tvärsöver Afrika från Angola till Tanzania.
I Europa har en järnväg mellan Budapest och Belgrad markerats som planerad eller under byggnad. Undrar om det i själva verket avser linjen för snabbtåg som skall gå från centrala Europa och ner till hamnen i Pireus, Grekland - som kineserna numera arrenderar! Vidare gör ju kineserna en massa andra investeringar i företag i Balkanstaterna. Man kan undra hur USA tänker möta det? Med en ny "färgrevolution" i Makedonien kanske? Eller spränga hela planeten i luften i besvikelse över att man inte får som man vill?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar