fredag 17 augusti 2018

Gamla nordostpassagen blir nya sidenvägen

Även de små detaljerna är viktiga. När "Amerika" startar handelskrig mot hela världen så skickar Kina ett fartyg genom Berings sund och norr om Ryssland hela vägen till Europa, till Nederländerna och Sverige, med utrustning för vindkraft. (Fråga: och varför kan vi inte själva tillverka det som behövs till vindkraft? men det är mindre viktigt just nu.)


Det finns några olika aspekter på det här. Av kartan framgår att sjörutten mellan Kina och Europa är kortare norr om Ryssland än om båtarna skall gå söder om Asien, genom Suezkanalen och Medelhavet. I dagens läge är dessutom rutten genom Ishavet vänligare än i Indiska oceanen där möjligen fiender som USA och Indien kan ställa till besvär. Antagligen kan is vara värsta problemet för "sidenvägen" i norr.

2 kommentarer:

martin sa...

För att Kina har monopol på sällsynta jorsartsmetaller som ingår i högeffektiva lågviktsgeneratorer. Det var ett tag det ansågs vara "brist", det satsades på stora projekt i europa och USA, priser rusade, projekten hade glada dagar. Sedan drog kineserna pluggen och bristen försvann projekten gick i stöpet och företag fick omorganisera sig mot annat.

Kina bestämmer priset på allt du kan köpa, de bestämmer vad som kan produceras här respektive hos dem.

Men vissa yrar fortfarande om fri marknad som nån mentalpatients ticka

Björn Nilsson sa...

Dags för spekulanterna att köpa kinesiska aktier alltså? De måste ju alltid stå på plus om kinesiska företag kontrollerar rubbet.

Undrar om "fri" och "marknad" går helt ihop förresten, om man är filosofisk? "Marknad" måste ju inbegripa en del regler för att kunna fungera, och då är den inte helt fri längre.