måndag 29 augusti 2011

Konstutställning 12


Gårdagens bild kunde ju ge vissa dystra tankar. Nu vill jag pigga upp med friska fjällvindar i stället, det är mycket trevligare. Det man ser här är en mosaik, fast målad på duk. Är inte säker, men jag tror det är akrylfärg. Motivet är Tjuonavagge ovanför Abisko, alias den berömda Lapporten, med vita moln på himlen och vita snöfläckar här och där på fjällsidorna. Jag har varit uppe i passet en gång för många år sedan. Där finns en sjö - man ser hur en jokk just från den sjön rinner ned ur dalgången - och då var det mest is på sjön, samt en fiskmås och en storlom också. Över de där vidderna brukar fjällvråken cirkla och ibland hörs ljungpiparens ödsliga visslingar, lövsångare sjunger från björkarna, och ... här måste jag avbryta innan jag försvinner helt i fjällterrängen!

Föregående i denna serie här.

2 kommentarer:

Susanne L-A sa...

Mosaik målad på duk... det var något nytt, men hur som helst - väldigt snyggt! Det blir så man börjar längta upp dit när man ser och läser...

Björn Nilsson sa...

Tack. Ja, när man inte har tid, plats, kunskaper etc. för att göra riktig mosaik så blir det här ett hyfsat alternativ. Är rätt nöjd själv för en gångs skull!