söndag 11 december 2011

August: Grått är vackert

Klippa vid stranden av Långholmen, Stockholm. 

Men de allra vackraste färger finner man i gråstenen, granit,
gnejs, porfyr, om de betraktas i mikroskop och polariserat
ljus. Där finnas underbara halvtoner och färgblandningar;
och jag föreställer mig mänskovarelser försedda med ögon
som ägde turmalinlins och förstoring. De skulle se våra fula
gråberg i de härligaste färger; och därav framginge att jorden
icke behövde vara vackrare, bara vi kunde se hennes skönhet!
August Strindbergs 'blå böcker' är knappast litteratur som rekommenderas för den som törstar efter de senaste vetenskapliga rönen, redigt förklarade. Inte ens hur de senaste vetenskapliga rönen såg ut i början av 1900-talet. Snarare tvärtom. Rätt mycket är bara att bläddra förbi, liksom vad det gäller hans språkvetenskapliga försök som jag nämnt tidigare. Skulle inte förvåna mig om Strindberg idag hade varit en gapig förnekare av den globala uppvärmningen, med hänvisning till vad han ser när han tittar ut genom fönstret. Men vid enstaka tillfällen glimrar det till, som i stycket ovan - det går ju mer på känsla än vetenskaplig undersökning dessutom.

Angående grått så är det ju inte en färg utan blandning av flera. Blandar man ihop fyra-fem rena färger så blir resultatet ofta grått. Det är därför man kan se olika färger när man tar en gråsten i närmre betraktande. Stenhällen jag fotograferade innehåller åtminstone blått, rött och vitt.

Citatet kommer från Samlade verk band 65, En blå bok I, sid. 380.

Föregående post i denna serie finns här.

2 kommentarer:

martin sa...

Estetik är mer än yta, innehåll funktion med mera är nästan viktigare för estetiken, imho.

Jag accepterar inte dagens syn på estetik som en polerad fasad utan karaktär. Men borgare tycker allt de kan se sin egen spegelbild i är vackert!

Björn Nilsson sa...

I sin grund är ordet estetik neutralt, den grekiska urformen betyder helt enkelt 'förnimmelse' eller 'förnimma'. Om sedan det rör sig om en djup eller ytlig uppfattning verkar inte ha någon betydelse, inte förrän ordet kom in i konstvetenskapen för bortåt 300 år sedan.

Men det är klart: om innehållet är skräp gäller det att koncentrera sig på ytan ('varumärket').