måndag 28 oktober 2019

Kvantdatorn slår till

Så här skrev jag på min blogg, den 29 juli 2007:

Jag har FORTFARANDE väldigt svårt att förstå att inte vänstern hugger tag i frågor om robotteknik, bioteknologi, artificiell intelligens, nanoteknik (och andra grejor som jag inte förstår mig på) eftersom det här är verktygen som skulle kunna föra mänskligheten från "nödvändighetens till frihetens rike". Vore det kanske dags att låsa in ledarna för alla vänstergrupper någonstans och säga åt dem att de slipper inte ut förrän de kan beskriva principerna för en kvantdator och ange grunddragen i nanoteknologin, och sedan förklara hur det här kan länkas in i ett demokratiskt samhälle på oändligt mycket högre nivå än den liberala mischmasch vi har idag?
2018 grävde jag upp det citatet till ett annat inlägg, där jag också skrev följande:

Jag minns med visst vemod den gång jag försökte prata med en ganska uppsatt dam i Vänsterpartiet om datorernas möjligheter. Hon stirrade på mig och utbrast: "Men jag är ju humanist!" - Tja, det var väl Marx också?
Vad lär vi oss av detta, förutom att vänstern är hopplöst ute? - Bland annat att jag för länge sedan, mindre än halvåret efter att den här bloggen skapats, tog upp ämnet kvantdatorer. På den tiden fanns det en hel del misstro mot att sådana apparater skulle fungera. Idén om den här typen av dator hade ju funnits ett tag, men utvecklingen gick långsamt framåt.

Men nu har det hänt en del. Något väldigt stort alltså. Och det är Google som gjort det: Genom att använda en kvantdator har de lyckats genomföra en beräkning som tog drygt tre minuter, eller 200 sekunder, att utföra. Google påstår att världens snabbaste dator, hos IBM, skulle behöva minst 10 000 år för samma räknande. IBM surar och säger 2,5 dagar. Men även om den lägre siffran gäller så skulle ju Googles dator vara 1000 gånger snabbare. Undrar hur snabb den skulle vara jämfört med datorn jag sitter och skriver på?

Samtidigt är ju kineserna framme även på detta område, så rätt vad det är kanske det kommer en triumferande kommuniké därifrån också. Man får förmoda att den kinesiska regeringen satsar rejält för att vara med i det här loppet.


Inga kommentarer: