torsdag 19 juni 2014

Rubbet av Bach


Nu jäklar, nu är det meningen att alla Johann Sebastian Bachs verk skall läggas upp fritt tillgängliga på nätet, med intensivt spelande musiker från Nederländska Bachsällskapet. Startsidan hittar man här.
En av mina favoriter av gamle Johann Sebastian är 'jaktkantaten'. Den finns inte här ännu, men jag ser fram emot att den kommer. En gång hade jag 'jaktkantaten' på en bandkassett, men den blev utsliten av allt spelande ...

1080 verk, det är mycket. Jag undrar hur många det skulle bli om man lade till verk av alla de andra musikaliska Bacharna? För Johann Sebastian var inte den ende med musiköra, han hade ju komponerande söner också.

4 kommentarer:

hannu.komulainen@comhem.se sa...

Tack för tipset! Det här var bättre än den där dunka-dunka-appen jag haft som bakgrundsmusik på senaste tiden (Vilanoise) :-)

Kjell Martinsson sa...

Världens bäste kompositör av klassisk musik enligt bedömare vid millennieskiftet1 Tätt följd av Beethoven och Mozart på delad andra plats, minns jag en lista kom fra m till.

Björn Nilsson sa...

Även den gode Johann Sebastian måste väl ha haft sina mindre bra dagar ... men de noterna kanske åkte i brasan, eller barnen fick rita på papperen?

Simsalablunder sa...

Det finns stycken av J:S Bach som är rätt träiga, i mitt tycke. Konstigt vore det annars, med hans stora produktion.
Hantverksmässigt är det förstås inget att säga om de träiga stycken, Bach visste vad han gjorde. Men när han tycks ha haft inspiration, då briljerar han och tar vägar som inte hantverksskickligheten allena skapar.
Fint tips.