fredag 20 juni 2014

Nationaldag?



Somliga tycker att midsommarafton skulle vara svensk nationaldag i stället för sjätte juni. Det har jag ingen djupare åsikt om (förutom mitt påpekande tidigare att för varje svensk är givetvis varje dag nationaldag) men ... tänk efter litegrann. Skulle detta vara trevligt att få sig till livs från media:

Årets nationaldag firades med sedvanlig fylla, slagsmål, misshandel, mordbränder och olyckor över hela landet. Polisen har gjort otaliga ingripanden och fyllecellerna är fyllda till sista plats från Smygehuk till Treriksröset. Vuxna människor har skämt ut sig, betett sig som kompletta idioter, men ursäktar detta med "men jag var ju full" ...


Nu vänder året, de mörka kvällarna är inte långt borta, fågelsången dör ut ... eller hörs inte på grund av fylleskrålen. Det är klart, kunde man göra ett utbyte och flytta upptågen till sjätte juni och få den här tiden till stilla eftertanke i stället ... ?

4 kommentarer:

martin sa...

Tja, i Sverige har man länge låtit folk ursäkta vad som helst med att de missbrukat droger. Man får skylla saker på substanser. Som kemist så har jag inte observerat sådana egenskaper i molekylerna. Vet inte hur drogerna påverkar andra, men jag är samma gamla tråkiga martin oavsett vad jag stoppar i mig, för mig finns ingen ursäkt för mitt beteende.

(Nej, jag vill inte sparka på missbrukare. Vad du än behöver för klara leva med dig själv är ok med mig.)

Men midsommar skall inte göras till nationaldag. Det är folkets nationaldag, vilket aldrig skall erkännas av makten, de skall inte få göra den till sin, något vi får från ovan, det är något vi tar oss.

Anonym sa...

Det står i faktakalendern att det är Grönlands nationaldag den 21 juni.
Vet inte hur Grönländarna ser på solen och dagsljuset men datumet säger väl något.
Midsommar ÄR redan heligt, efter en runda kring kvarteret förstår man det. Vare sig vid Jul eller Påsk håller man stängt numera men idag Midsommardagen är det helbommat in till Centrum och fiket i kvarteret intill som alltid håller öppet, är svart och stängt och var det även igår. Britta

Björn Nilsson sa...

Det var inte spöklikt tyst och lugnt när jag gick ut i morse - men nästan. Dagen efter ...

Jan Wiklund sa...

I Frankrike är 14 juli dels statens nationaldag som den firar med militärparader, dels folkets som det firar lite hur som helst. Båda anser sig som rättmätiga arvtagare till stormningen av Bastiljen. Och så slåss dom ibland sinsemellan om detta.

Det enda av motsvarande dignitet som vi har att fira i Sverige är just 24 juni, stormningen av Borganäs, inledningen till den era av bondekrig som vi har vår jämförelsevisa frihet att tacka för.