söndag 16 februari 2014

Journalistskola (avd. för trams)

Här är ett tips hur den moderne effektive journalisten arbetar:





Lägg märke till den smarta taktiken! En som heter något konstigt håller på att gråta ihjäl sig för att hennes jycke har dött. Bara det kunde vara en journalistisk bragd att rapportera om. Det skulle inte bara vara 'human touch' på det hela, utan också 'dog touch' vilket stärker historien ytterligare. Många tycker om, och lider, med våra stackars djur!

Men nu förs alltså det hela vidare. Otaliga läsare som redan är djupt rörda över vad som hänt jycken som tillhörde tanten med konstigt namn måste självfallet grubbla över frågan: "vad har hänt med andra kändisars hundar?" Och då står Aftonlövets flinka journalister till tjänst med ytterligare utredningar (bakom en betal-mur). 'Follow-up' i kvadrat! Stigen har snitslats för den vetgiriga allmänheten, den har bara att ta sig över betalmuren för att finna ett  veritabelt ymnighetshorn av skakande berättelser om hur kändisarnas hundar lade nosen i vädret!

(Hrm, vem betalar för att få veta om en jycke fick en boll i halsen? Möjligen kan vi ställa den intressanta frågan om det var hundens eller hundägarens testiklar som grävdes ned. Och kommer detta, hur listigt upplägget än är, att rädda Aftonlövet från undergången?)

1 kommentar:

martin sa...

Allternativt är alla nyheter du läser om Husdjur bara del av en institutionell socialkonstruktivism som syftar till att skapa relevans för de förändringar i djurskyddet som genomförs just nu. Där organisationer så som katthem och djurakuter groomas för att få ta över djurskyddstillsynen med folks husdjur. Därför laddas tidningarna med många incidenter med husdjur, så att dessa organisationer framstår som viktiga.

Du kan följa upp en del storys, som den med förgiftat kött som lades ut i en ort, vilket visade sig vara ett falsarium helt och hållet. Inget förgiftat kött hade spritts i området, storyn hade dock sitt ursprung i dessa frivilligorganisationer.