Twittertexten till kartan ovan, hämtad från en filmsnutt från Nyhetsbyrån Nya Kina (Xinhua), lyder som följer:
China Xinhua News @XHNews för 5 timmar sedan
Freight train route linking E China, Rotterdam starts operation. 1st train carries solar panels#XinhuaTV
Att första tåget för med sig solpaneler är symboliskt. Har för mig att Tyskland försökt hindra import av kinesiska solpaneler. Enligt den lilla filmsnutten tar det 17 dagar för tåget att ta sig till Rotterdam från Kina, över Ryssland, Polen och Tyskland. Med båt skulle transporten ta 28 dagar.
En annan Twitterpost säger:
Kina satsar stort på järnvägar med snabbtåg, hemma och runtom i världen (som i Serbien och Ungern). Järnväg byggde kineserna redan under Maos tid i Afrika (TanZam-järnvägen som skulle ta zambisk koppar till utskeppningshamnen) och detta fortsätter man med idag också. Ett färskt exempel är linjen mellan Addis Abeba i Etiopien och Djibouti uppe vid Röda havet. Noteras bör att kineserna håller på att skaffa sig sin första utländska militärbas just i Djibouti.China to spend 460 bln USD on railway, build no less than 23,000 km new track in next 5 yrs http://xhne.ws/ItCsa
Vad jag vet finns inget motsvarande i USA vad det gäller snabbtåg. Jag vet inte om det är fantasier ut i det blå, men jag har sett idéer om att bygga järnväg genom Ryssland upp till Berings sund, slå en bro över sundet till Alaska, och sedan fortsätta med järnväg söderut.
Det kan vara värt att fundera över var, och varför, kineserna investerar. De är intresserade av råvaror som inte finns så mycket av i hemlandet, de är intresserade av att sälja färdigvaror. Om man ser saken från ett annat håll kanske områden som kineserna inte verkar vara intresserade av inte har så mycket framtid. Föredettingar, inga att bry sig om?
3 kommentarer:
Googla på china railroad project, och titta på de bilder som kommer upp...
Att bygga en järnvägstunnel under Mount Everest låter rätt häftigt!
Skicka en kommentar