fredag 23 mars 2012

När säkerhetsrådet blev enigt

Jag lyssnar bara med ett halvt öra på radions nyheter, tittar på några tidningar på nätet och på en del bloggar som skriver om intressanta ämnen, och så mycket mer är det inte av nyhetskonsumtion för min del. Somliga är nyhetsslukare, jag är snarare nyhetstrött. Dock - när en bloggare (Mavera, som jag nyligen lade in på blogglistan till höger) nämnde ett uttalande från FN:s säkerhetsråd om Syrien funderade jag om jag hört eller sett något om det i svenska media. Och så beslöt jag för att strunta i media och försöka gå till källan direkt: FN.

Det som har hänt är att FN:s säkerhetsråd har enats om något som kallas Presidential Statement och som framhåller vissa saker angående Syrien. (En populärare pressversion finns här.) Mavera ser uttalandet som ett nederlag för västmakterna och man kan åtminstone inte se texten som en framgång för dem. De kan ju   misstänkas hota det som Säkerhetsrådet säger sig vilja slå vakt om, nämligen "the sovereignty, independence, unity and territorial integrity of Syria". Bland de aggressiva staterna kan det nu ha uppstått splittring. En grupp som kan kallas arab-reaktionärer vill fortsätta undergräva Syrien, medan USA/NATO helst vill dra sig ur. Frågan är om Gulfstaterna kan fortsätta på egen hand. Bloggen Syrien refererar uppgifter om den här splittringen. - För Ryssland, Kina och alla syrier som inte vill se sitt land försvinna i ett svart hål är det här uttalandet från Säkerhetsrådet en framgång.

Texten i detta Presidential Statement kan läsas på olika sätt, men jag tror att nyckelmeningen är att alla parter uppmanas att sluta använda våld. Tidigare har kraven bara ställts mot regeringen, oavsett vad andra haft för sig. Om detta följs kommer det att dra med sig en del andra saker, exempelvis att trupprörelser kan avbrytas och den politiska debatten underlättas.

FN:s sändebud (Envoy) i Syrien är Kofi Annan, och han skall jobba med de här sakerna:

The Security Council expresses its full support for the efforts of the Envoy to bring an immediate end to all violence and human rights violations, secure humanitarian access, and facilitate a Syrian-led political transition to a democratic, plural political system, in which citizens are equal regardless of their affiliations or ethnicities or beliefs, including through commencing a comprehensive political dialogue between the Syrian Government and the whole spectrum of the Syrian opposition.

Notera "syrien-ledd", och medborgare som är jämlika oavsett nationalitet eller religion - jag tror inte det är detta som USA/NATO/Gulfstaterna hade tänkt sig från början. På papperet ser det bra ut, man kan undra hur det går i praktiken. Den så kallade arabiska våren har avstannat, men kan den möjligen få en oförutsedd nytändning i Syrien? Många makter kommer att tycka illa om det! Det finns väpnade grupper som inte verkar ingå i någon som helst syrisk opposition, vilken del av det politiska spektrat man än ser till, och vad händer med dem? Det kan röra sig om frisvängande al-Qaidaelement, eller underrättelse- och sabotagepersonal som skickats in från Gulfstaterna och vissa NATO-länder. Kommer de att dras bort, eller fortsätter de bomba, skjuta, tortera och vad annat som den sortens människor är bra på? Texten i uttalandet kan tolkas som att även dessa uppmanas sluta misshandla folk.

Samtidigt undrar jag över en del blodtörstiga herrar i bloggosfären som skriker desperat efter att den nuvarande regeringen i Syrien skall störtas oavsett konsekvenser och lärdomar från annat håll, men det kanske jag återkommer om. Det händer annat intressant. De senaste dagarna har jag hört den första lärksången och sett de första fjärilarna för året.

Och kom ihåg en sak till: när man letar efter vår kulturs vagga är det ofta i just Syriens jord man får gräva!

Inga kommentarer: