måndag 23 juni 2008

Det är inte att oljan tar slut som knepar till det

Slut på olja -så påverkar det dig trumpetar Aftonbladet ut. Men jag påstår att det är inte där - nämligen vid den sista droppen olja - som problemet ligger.

Det är knappast troligt att bokstavligen all olja kommer att ta slut förrän hela Jorden försvinner, och skulle mänskligheten ändå närma sig en fas när oljan i praktiskt hänseende kan sägas vara slut så är oljeproblemen förmodligen över för länge sedan. (Möjligen är den avancerade civilisationen också över vid det laget på grund av oförmåga att anpassa sig till nya omständigheter.) Är man beredd att satsa obegränsade resurser kan den tidpunkten skjutas långt bort i framtiden dessutom.

Notera: obegränsade resurser. Med andra ord: ju dyrare oljan blir att utvinna, desto dyrare kommer den att bli i konsumentledet. Den tid verkar vara över när man kunde hitta lättillgängliga och lättexploaterade oljefält. Prospekterarna måste ut i allt besvärligare områden, utvinningen blir allt dyrare. Samtidigt är världsekonomin och världspolitiken uppbyggd på att billig olja finnas tillgänglig. Det farliga ligger i en situation där världen är uppbyggd på oljedrift samtidigt som tillgången på billig olja minskar. Något "slut" handlar det inte om, däremot att "någon" måste dra ner på sin konsumtion. Det lär ändå inte hjälpa så långt eftersom det i de flesta priser som världens konsumenter betalar ingår en delpost för att betala drivmedel. Dyrare drivmedel kommer att ge högre priser, och folk med små inkomster drabbas hårdast. Och det slår tillbaka på handel och industri i stort - upplagt för kris med andra ord.

Konsumenter, väljare, näringslivet, de kärnvapenbestyckade hangarfartygsgrupperna runt på haven - allt drivs med olja, och ersättningarna verkar inte riktigt trovärdiga. Särskilt inte som olja är en av flera grundläggande resurser där det finns problem med tillgången.

En del ekonomer rycker på axlarna och säger att "blir oljan för dyr kommer den att ersättas av något annat". Det fungerar bra i ekonomiska modeller, men hur ser det ut i världen idag? På sätt och vis stämmer det: jag läste att någonstans (var det i östra Turkiet?) ökar priset på dragdjur för att folk slutar använda bilar när bensinen blir för dyr. Men är det den framtiden vi vill se? - Det kan komma en kris av verkligt ödeläggande art när fossilbränslesamhället går i bitar. Inte för att "oljan tar slut", utan för att den blir en knapp resurs i förhållande till de behov som byggts upp under 1900-talet. Det oljeslukande USA ligger i det avseendet verkligen risigt till, men resten av världen hänger med i det avseendet. En faktaruta efter AB-artikeln tar upp en del av det här, men man lyckas väl inte få fram den stora katastrofstämningen. Här kommer att ställas krav på rejält politiskt ledarskap, men detta är svårt att urskilja. Jag har tidigare skrivit lite om Björn Forsbergs bok Tillväxtens sista dagar som tar upp bristen på ledarskap. Det är en intressant bok som jag nog får anledning att återkomma till.

Att en bortskämd "medelklass" får dra ner på flygresandet är fullständigt oväsentligt i det här sammanhanget. Att lågprisflyget havererar är bara bra. Folk som nödvändigtvis skall ta flyg över dagen till London och shoppa får väl göra en dagsutflykt med pendeltåget till Södertälje i stället. I det här läget brukar folk i glesbygderna höja ett protesttjut om att "alla bor minsann inte invid en tunnelbanestation" - men då kan man ju ställa frågan i vilken utsträckning energislösande glesbygder skall bevaras? En ny energisituation kommer att medföra en del tuffa frågor, men som svårbotad pessimistisk optimist vill jag ställa frågan om inte det här skulle kunna medföra en del positiva möjligheter också bara man kan kämpa ner de negativa krafterna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

En rejält positiv följd är att städernas utglesning blir för dyr och vi får återgå till gammaldags täta städer igen. Det är bara att glädjas åt.

Björn Nilsson sa...

Ja det är en trolig utveckling. Enligt vad jag ser i en av mina favoritbloggar från USA märker man redan klart av stadsutglesningens baksida när soppan blir dyr. Kostnaderna för att åka till jobbet eller till stormarknaden börjar bli besvärligt hög. En lösning till detta är att dra ihop bebyggelsen. Men det kommer att bli en plågsam process, det kan man nästan lova! Sverige ligger väl ändå bättre till i det avseendet.

Anonym sa...

Allt du säger har världen vetat sedan 1950 talet och sedan har oljeproduktionen nått sin kulmen i land efter land, först i USA 1970, och där efter har Norge, England, Mexico, Indonesien, etc.

Peak Oil är här och utbudet av olja kommer succesivt att minska och priset att öka tills oljan är slut för alltid.

Detta är mänsklighetens största utmaning någonsin och kan få enorma konsekvenser som krig, svält och massdöd. Politikerna sover och enda hoppet står till den fria marknadens prishöjningar som minskar konsumtionen och ökar möjligheterna för nya förnybara energikällor.

Björn Nilsson sa...

Världen visste, men oljan var billig så det var bara att köra på. Som framhållits tidigare fungerade inte prismekanismerna för att styra om oljekonsumtionen till annan energi i tid. Och nya källor är för dyra inledningsvis, så där kanske prissignalerna inte heller fungerar för att ge anvisningar om ett riktigt beteende.