söndag 20 juli 2008

Al Stewart - Year of the cat


Det här är en låt som jag mindes väldigt svagt, men titeln mindes jag (när var det den kom, måste ha varit tidigt under sjuttiotalet?) och då fanns den naturligtvis på YouTube. Uppenbarligen en gammal inspelning (om man skall döma av de utsvängda brallorna bland annat) fastän det står BBC MMII på slutet.

På den tiden var det inte så noga med regin av bandet verkar det. Killen som spelar piano ser verkligen bister ut, trots att en massa folk tittar på honom, som om han ville dänga till någon. Jag undrar om denne någon kan vara tamburinspelaren som sedan övergår till att spela orgel - denne yngling ser ut som om han fruktar att studiotaket skall ramla in över hans skalle vilken sekund som helst.

Mystisk symbol man har i showen för övrigt: en gubbe som sparkar på ett kors. En protest mot något?

Men strunta i det och lyssna i stället på en skön gammal låt från den tiden när de gjorde gamla sköna låtar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, tidigt 70-tal var det inte - Year of the Cat kom 1978. För övrigt är detta en av de fem bästa låtar som någonsin gjorts! :o)

Björn Nilsson sa...

Jaha, sent 70-tal säger vi då. Minnet är lite suddigt efter alla dessa år får jag försvara mig med!