onsdag 16 juli 2008

Klara besked och åsikter


Det finns nog fina piller som hjälper i livets kriser!



Att ekonomi leder till jordens död är väl lite överdrivet. kommer vår planet att göra oavsett hur vi sköter våra affärer, däremot kan felskött ekonomi göra att mänskligheten kommer att få det ganska så ledsamt framöver - fast väldigt många är ju redan i det läget. Den här målningen fanns på gångbron mellan Söder och Gamla stan/Riddarholmen - och jag tycker fortfarande inte om klotter, inte ens om det är budskap som jag sympatiserar med.

4 kommentarer:

gustav sa...

Vad jag vet definieras ofta ekonomi ungefär som "handhavandet av knappa resurser", vilket väl stämmer in på motsatsen till vad bilden pekar emot. Ekonomi innebär jordens överlevnad? :)

Björn Nilsson sa...

Jorden försvinner vad vi än gör, men du har ju åtminstone en temporär poäng här. Innan mänskligheten försvinner (vilket torde ske långt innan Jorden gör det) gäller det att ekonomisera med resurserna. Fast jag misstänker att den anonyme klottraren tänkte i andra banor - kanske ohämmad tillväxt, sanslös spekulation och liknande.

gustav sa...

Jo, det är nog så. Sen är det ju klart som du säger att jorden försvinner hur som helst, om inte förr så om några miljarder år när solen vuxit och slukat upp vårt lilla klot. Men det är nog inte så viktigt att ta med i beräkningarna.

Björn Nilsson sa...

För att återknyta till "handhavandet av knappa resurser" - det slog mig att många ekonomer lik förbannat har attityden att "det där kommer att ordna sig i alla fall, blir det dåligt med en resurs kommer en annan att trilla fram genom något magiskt marknadsknep".