lördag 21 juli 2012

Tänk först och torka sen, eller hur det nu var ...



Det tar emot att skriva djupa tankar så här mitt i sommaren. Särskilt om man vill följa principen att verkligen tänka innan man talar, så det inte blir en massa onödig skit att försöka torka upp i efterhand ...

För mina sju-åtta fans vill jag rekommendera de två bildbloggar som jag fyller på med huvudsakligen egna bilder och väldigt korta, eller inga alls, budskap nästan varenda dag. Nämligen den här och den här. Den första är lite mer avancerad, med bildspel ibland, den andra lite enklare.

***

En del info här på bloggen kommer via Huffington Post. En generalsågning av fru Huffington själv kan läsas här. Den verkar bekräfta bilden av USAmerikanska 'progressiva' liberaler som gemena skitstövlar. Karriärism, plagieringar av andras arbete, parasiterande på gratisarbetare, konstiga vänner och åsikter inom politik och religion - det luktar allt lite skumt där! Dessutom en skum typ av journalism där gränsen mellan reportage och reklam suddas ut. Inte bra! Men det hindrar ju inte att bra saker smiter igenom ibland, bland annat vad det gäller vissa ekonomiska nyheter.

***

En sak jag skulle vilja skriva lite mer om framöver är den ekonomiska utvecklingens stora linjer. Jag funderar på om det kan vara skäl att plocka fram Marx' lag om profitkvotens fallande tendens och försöka använda den till att förstå vad som händer nu. Ett första steg kan vara att ta bort det onödiga ordet 'lag', i och med att Marx själv inser att det är en tendens, och han beskriver också mottendenser. I början av 1900-talet fanns det en diskussion om kapitalismens öde: skulle den förintas genom inre självförstörande krafter (det var 'katastrofteorin') eller måste arbetarklassen ta i med hårdhandskarna och själva slå ner kapitalistklassen? - Det är frågor man kan ställa sig än idag, och då kommer de djupgående förändringarna i ekonomin in som grundmaterial. En reflexion man kan göra är att ju aktivare arbetarklassen går in för att städa ut kapitalismen, desto mindre kaosartat borde övergången till ett nytt system bli.

Men, som sagt, detta fordrar undersökningar och eftertanke. Och när man i stället kan ströva omkring och betrakta sådana här skönheter ...



2 kommentarer:

Kerstin sa...

Suck - ingenting är vad det verkar vara. Ärlighet och heder finns tydligen inte mer. Jag har tyckt att Huff. Post har haft en hel del intressanta artiklar, och det har man ju haft, men sedan AOL köpte upp HP så tycker jag den har blivit betydligt sämre så nu läser jag den mycket sällan.

Björn Nilsson sa...

"Vem kan man lita på?" som Hoola Bandoola sjöng en gång.