lördag 2 maj 2015

Några "unika" bilder från Första maj - del ett

Jo, visst ligger den här bloggen i malpåse, men jag tänkte att en del bilder som jag tog på Första maj kunde ju få komma ut i offentligheten. Egentligen hade jag inte tänkt uppsöka någon demonstration över huvud taget, men så kom jag på att under åren har jag aldrig lagt upp några bilder från socialdemokraternas (upp)tåg. Så jag pallrade mig iväg till Humlegården och kom dit just när tåget gav sig av. Jag tog några bilder där, och så kilade jag iväg kortaste vägen till Norra bantorget och var där innan demonstrationen anlände. Tog några bilder, och så fick det vara bra med det. Det blir första och sista gången jag presenterar bilder av det här tåget, därav "unika" i rubriken.

En ensam röd ballong driver bort med vinden över Norra bantorget. Det kan ju tjäna som symbol för en rörelse som knappt är en rörelse längre. Åtminstone har den ingen egenrörelse, utan puffas hit och dit av konjunkturer och intern maktkamp och maktlöshet.

Här är några kvarlämnade och svårbegripliga plakat i Humlegården. De verkar ha något med Transportarbetarförbundet att göra.


"Tågen skall rulla" står det på ett plakat.

Här påpekas för "järnvägare" den kända parollen "Enade vi stå - Söndrade vi falla". I dagens läge verkar det ju vara den infrastruktur som håller järnvägen i gång som faller sönder. Trasiga växlar, signaler etc. Elände! Och S-politikerna kan inte svära sig fria från att ha hjälpt till med den soppan!

Vad "allmän visstid" innebär hade jag ingen aning om, men det lät otrevligt på något sätt.

Och enligt den där skylten så kan "visstid" jämställas med Mörkrets Furste!

Inga kommentarer: