måndag 28 april 2008

Mer om OS-demonstrationen i Stockholm

Egentligen har jag spolat Blogge men jag kan inte låta bli att lägga upp en länk till hans rapport från OS-demonstrationen i Malmö. Jag har ju skrivit lite själv om stockholmsversionen, här och här, men inte lika omfattande. Det finns några intressanta kommentarer till Blogges text, särskilt en som skjuter sönder Dagens Nyheters bristfälliga artikel om demonstrationen i Stockholm. Jag var ju misstänksam vad det gällde det låga antalet deltagare som angavs i Stockholm och även uppgiften om antalet motdemonstranter. Den verkliga siffran kan nog ligga närmare 2000 än de 1000 som jag gissade på tidigare. Och jag tycker fortfarande att folk var glada och trevliga, och att ett gäng lejondansare borde komma och bita DN:s redaktörer hårt till ackompanjemang av ett gäng intensiva kinesiska trumslagare!


Jag tog en bild av motdemonstrerande uighurer. Det är svårt att få ihop dem till ens hälften av de tjugo personer som DN skrev om. När tåget lämnade Mynttorget kilade jag hem (hoppas att de klarade sig från regnskuren som kom lite senare) så tanten med tibetflaggan såg jag aldrig. Av text- och bildutrymmet i DN var hon tydligen en av dagens viktigaste aktörer.

Jag tar mig friheten att klippa in en text från Blogge, författad av fysikprofessorn (emeritus) Lin Duoliang vid Buffalos universitet:


When we were the sick man of Asia, we were called the yellow peril.

When we are billed to be the next superpower, we are called the threat.

When we closed our doors, you smuggled drugs to open markets.

When we embrace free trade, you blame us for taking away your jobs.

When we were falling apart, you marched in your troops and wanted your fair share.

When we tried to put the broken pieces back together again, Free Tibet you screamed, it was an invasion!

When we tried communism, you hated us for being communist.

When we embrace capitalism, you hate us for being capitalist.

When we have a billion people, you said we were destroying the planet.

When we tried limiting our numbers, you said we abused human rights.

When we were poor, you thought we were dogs.

When we loan you cash, you blame us for your national debts.

When we build our industries, you call us polluters.

When we sell you goods, you blame us for global warming.

When we buy oil, you call it exploitation and genocide.

When you go to war for oil, you call it liberation.

When we were lost in chaos and rampage, you demanded rules of law.

When we uphold law and order against violence, you call it violating human rights.

When we were silent, you said you wanted us to have free speech.

When we are silent no more, you say we are brainwashed xenophobics.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tyckte också att Buffalo-professorns ord var verkligt bra!
Och demonstrationerna också i alla tre städerna.
Vill tillägga att det var ett mycket bra och tänkvärt telefonsamtal från en kines i Järfälla i Ring P1 idag - det sista inslaget. Programledaren var också bra i sina vettiga frågor.
Nu med förhandlingar med den smilande laman också, tror jag att kampanjen har bitit sig själv i svansen. Det blir nog en fin OS-fest i Beijing, som förresten öppnar 0808080808! Kineserna är inte så lite knepiga.
Sixten

Björn Nilsson sa...

Jag funderar på att protestera mot protesten mot protesten (eller hur det nu var, det här börjar bli förvirrat) genom att kanske titta på OS-invigningen. Annars brukar jag strunta i strunt, så att säga. Och 08 ... ja, det bör väl också glädja oss som är från gamla hederliga 08-området!

Tänk om Sverige tar någon medalj också, gärna i någon liten mystisk idrott som i normala fall inte en jäkel bryr sig om. Kast med liten lama, eller något i den stilen?