lördag 2 juli 2011

Konstutställning 1



En gammal oljemålning. Jag tänkte att is och snö skulle kunna vara svalkande i den kvava atmosfär som råder denna julidag - månne det blir åska mot eftermiddagen?

Om jag minns rätt gjorde jag målningen efter en blyertsskiss som i sin tur utfördes på plats vid Torne träsk för länge sedan. I bakgrunden fjäll som ligger en mil bort och mer (på deras toppar går riksgränsen mellan Sverige och Norge), sjön är istäkt nästan ända fram till betraktaren. I förgrunden har isen gått upp och speglar fjällen därborta, och speglar även stenarna alldeles utanför stranden. Inget mästerverk, men kanske något av stämningen av islossning och blekt försommarljus förmedlas?

4 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

vacker målning med en underbar atmosfär i den

Björn Nilsson sa...

Tack. Själv ser jag väl en del brister här och där. Men jag tänkte att det kunde vara lite omväxling på bloggen med att jag gör en tavla i stället för att publicera en kilometerlång artikel igen.

Kerstin sa...

Fin, jag gillar förgrunden speciellt, samt, som Nicke skriver, atmosfären i tavlan. Du är duktig.

Björn Nilsson sa...

Haha, då skulle du se Rembrandt, HAN kunde måla han!

Även jag nöter för övrigt på gammal hederlig papperslitteratur här i sommarvärmen - har nu hunnit fram till Mäster Olof i Strindbergs samlade verk! Se upp, vederdöparna och bildstormarna är i faggorna!