fredag 8 november 2013

Konspiration över årtiondena?

(Jo, jag vet att jag borde skriva något tänkvärt om folk som kastar saker eller spränger bomber, men det känns lite tröttsamt på något sätt. Sluta kasta saker, spräng bomber, klottra, göra mordbrandsförsök, slå in folks dörrar med yxa etc etc! Är det klart?)

I stället skriver jag om en reflexion som kom efter tandläkarbesök tidigare i veckan. Jag anar en konspiration som går över årtiondena. Varför?

Numera jagar inte tandläkarna hål i någon större utsträckning, de förebygger och tar inte till borren så ofta även om små kariestendenser syns. Annat var det förr, om vi går tillbaka femtio år och mer. Tandläkarna borrade som galningar och vräkte in fula amalgamlagningar i tänderna efter att först ha borrat sönder dem. Inte undra på att tandläkarskräcken var utbredd, den gamla typen av borrar var verkligen inte roliga! Men vad blev resultatet av denna orgie i tandborrande och fyllningar? - Jo, nu ramlar de gamla lagningarna ut, och de gamla sönderborrade tänderna faller i bitar. Jag har själv inte haft ett hål på flera årtionden, däremot ramlar det då och ut en bit av en tand som kan framtvinga ett oplanerat tandläkarbesök. Som denna vecka.

Det är nog så här: de gamla tandläkarna anade vart vinden blåste. De tänkte så här: nu borrar vi sönder ungdomarnas tänder och fyller med lagningar som börjar ge upp om säg femtio år. Då har vi fixat jobb till våra efterföljare så det räcker ett tag!

Men vad skall dagens tandläkare hitta på för att hjälpa kommande generationer? Prognosen för dessa ser nog rätt dålig ut. Undrar hur länge det dröjer innan tandläkeriet är robotiserat och munhygienen är så bra att inte ens robotarna får så mycket att göra? Enda hoppet är väl den nyliberala politiken som driver fram en underklass som får dåliga tänder för att de inte har råd att gå till tandläkaren - men om de nu inte har råd så ... Ja, det ser knepigt ut framöver.

4 kommentarer:

Knapsu sa...

Ha-ha-ha! Se där en ny konspiration man inte tänkt på!

martin sa...

Hade nog kunnat varit om det inte vore för att det går emot den generationens allmänna framtidstanke. För inte fan tänkte den generationen på att se till att barnen skulle ha jobb.

Har du gått på säljargumenten från den privata praktiken att du skall borra bort allt ditt amalgam? Det är visst ganska dyrt och lukrativt.

Själv har jag kvar mitt amalgam, går till folktandvården. Min gula garnityr var kanske inte lika vacker som mina amerikanska vänners, men den är billig i drift.

Kan det vara emaljen som blir skör när man tillför fluor i 50 års tid? Den hårda blanka emaljen man skapar med fluor kanske till slut blir för hård och därmed skör?

Pierre Gilly sa...

Vad hände med det där japanska vaccinet mot karies? En tandläkare jag känner hade en klar åsikt: "jag hoppas det inte fungerar".

Björn Nilsson sa...

Knapsu, det lömska med många konspirationer är att ingen tänkt på dem! Så se upp ...!

Martin,
jag har inte kört med fluortandkräm och -sköljningar. Lik förbaskat rasar en bit av en tand då och då. Och amalgamet behövs inte borras bort, det ramlar ju av sig själv!

Pierre,
ingen aning om vaccin. Däremot berättade min tandläkare att japanska tandläkarstudenter numera kan träna på robotar som har förmåga att protestera om det gör ont.