fredag 1 februari 2008

Nytt torn i stan


Ett nytt torn i stan - dock i några kvarter som jag inte besöker så ofta, så det må vara mig förlåtet att det kom som en överraskning. Synen mötte mig när jag kom upp från tunnelbanan vid Stadion. Här ligger också Musikhögskolan och en del äldre hus som jag antar varit kaserner. Det var ju mycket militär på Gärdet en gång i tiden. Numera får man väl ringa till Kungsängen och klaga om den lede fi behagar invadera Stockholm.

Nå, åter till tornet. Undrar hur det är att bo i ett hus som nästan är runt, märker man någon skillnad? Jag hade för en gångs skull inte kameran med mig, däremot mobilen som har en ganska klen kamera, och tog en suddig bild. Sedan buskörde jag med bilden i ett gammalt bildbehandlingsprogram och fick fram resultatet ovan som jag tycker påminner om en målning i temperafärger.

3 kommentarer:

gardebring sa...

Det där är bara några kvarter från där jag bor. Jag gillar tornet starkt men önskar att det hade fått bli runt 25 våningar istället. Jag tycker att arkitekturen hade passat bättre då.

Jag tog några bilder och lade här:
http://yimby.se/2008/01/inflyttning-i-svea-torn_408.html

Björn Nilsson sa...

Där ser man skillnaden på bilder tagna med en riktig kamera respektive en enklare kameramobil som jag använde. Det ser intressant ut. Jag antar att huset verkat ännu rundare om det varit högre också, men jag tycker det verkar OK. Undrar om det blåser mindre runt runda strukturer än fyrkantiga (med tanke på Skatteskrapans inverkan på "Blåsö Torg").

gardebring sa...

Japp! Det blåser mindre runt runda byggnader. Det finns såvitt jag förstått en del man kan göra för att minska problemet med blåst.