tisdag 28 september 2010

14 december 2006


Jag rensar och försöker snygga upp bland gamla bilder. Här är några som jag tog 14 december 2006 när det var demonstration mot den då färska regeringens tilltag mot A-kassan. Några saker att påpeka: den lilla fickkameran jag hade då var inte bra på att ta skarpa bilder i dåligt ljus, själv var jag fortfarande inne i en "experimentell" period där jag kollade vad som kunde göras med det lilla underverket - men ur konstnärlig synpunkt tyckte jag resultatet blev bra i alla fall. Den översta var i sepiafärger, som på gamla fotografier.

Men det politiska resultatet? Jag tror att det nederlag som "oppositionen" samlade ihop sig till grundlades redan här. Det fanns en massa entusiastiska människor som ville kämpa, det fanns kamplust - men också några partier som inte hade annat att komma med än att man skulle rösta på dem i nästa val. De var väl rädda för vad som kunde hända om "gatan" tog initativet. Parlamentarismen placerade sin feta kvävande häck över det som kunde ha blivit starten till något nytt. Tack för det, Sahlin, Östros, Ohly och allt vad ni heter!






Jag tycker den sista bilden känns häftig, ungefär som när drömmar skapas och innan de försvinner i tomma intet.

1 kommentar:

/lasse sa...

En bild är alltid bättre än "ingen" bild. Jo den sista är nog illustrativ för att summera detta försök till folkig protest mot överheten.