När ändå Libyen är på tapeten, här är en saudisk kolumnist som skriver om farorna för vidare krig i landet på grund av stammotsättningar. Hon räknar upp några principer för islamisk krigföring:
From a religious standpoint, Islam is specific in its instructions that the elderly and children should not be killed in warfare. Gaddafi was 69 years old. The Holy Qur'an also stipulates:
• Wounded soldiers unfit to fight or not fighting should not be attacked.
• Prisoners of war should not be killed.
• Any person tied up or in captivity should not be killed.
• Corpses of the enemy must not be disgraced or mutilated.
• Corpses of the enemy must be returned.
Nu kan man ju hävda att Koranen (eller Bibeln, eller andra "heliga" skrifter) säger det ena och det andra, de lyder ändå under en större kraft som kan kallas Verkligheten. 'Oföränderliga' religioner ändras likförbaskat när Verkligheten behagar flytta på sig. Ofta nog sker detta utan att de troende märker någon skillnad. Knappast ens bibeltroende vill väl stena folk till döds längre exempelvis även om de hävdar att varje ord i Bibeln är sant. Vad jag vet är självmord något som islam ännu tar avstånd ifrån, men det hindrar inte att gatuförsäljaren i Tunisien som brände sig till döds (och kanske de som följde hans exempel) hyllas som hjälte av vanliga muslimer. Den religiösa uppfattning om vad som är rätt eller fel har alltså glidit en bit trots att det är samma religion. Självmordsbombare borde anses som religiöst tvivelaktiga, men uppenbarligen är många beredda att gå den vägen. Och "rebellerna" i Libyen, samt deras islamistiska allierade från Gulfstaterna och annat håll, förefaller att utan tvekan vara beredda att bryta mot flera av reglerna som kolumnisten räknat upp. - Förändringar kan alltså vara på såväl gott och ont.
3 kommentarer:
En flygplanspropeller skulle bli grön av avund om den kunde snurra lika fort som Gud byter åsikter.
En intressant sak är att alla i västvärlden anser den tunisiske grönsaksförsäljaren åstadkom en positiv förändring med sitt självmord. Ingen fördömer hans gärning.
När andra tar livet av sig i hopp om någon förändring (som dom anser positiv) och misslyckas med att nå något mål så fördöms dom.
Lasse, jag visste inte att du hade trodde på en gud. Om du anser han byter åsikter måste du ju tro på en
Eldorado
Det finns folk som tror att "den arabiska våren" är en jättekonspiration, men jag har inte sett hur den här stackars tunisiske självmördaren passar in i det schemat.
Skicka en kommentar