söndag 23 januari 2011

Listigt

En brittisk forskare uppges ha kommit på att IKEA:s butiker är uppbyggda på ett så knepigt sätt att folk skall narras att handla mer.

Det är säkert så, men är själva principen en nyhet? - Knappast. Den beskrevs i en kursbok när jag gick i gymnasiet 67 eller 68. Om det finns något fackuttryck för det hela minns jag inte, men idén är enkel: i exempelvis en affär för livsmedel lägger man produkter som folk handlar ofta (som mjölk eller potatis) långt inne i butiken. För att komma dit måste man passera en massa andra varor som köps mer sällan. Om mjölk och potatis fanns alldeles innanför dörren skulle många bara ta dessa saker och kila ut igen, men nu måste kunderna vandra förbi andra delar i sortimentet och utsättas för köpimpulser. Och ibland ger någon efter för impulsen, och åtminstone handlarn blir glad.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Och redan 1957 kom Sven Lindqvists stridsskrift: Reklamen är livsfarlig. Mot bakgrund av den boken är det inte så konstigt att man alltid - nästan - kommer med en kasse fylld med "fynd" från sin dagligvaruaffär. Eller affär av "varuhuskaraktär", vilket är den senaste utvecklingen i storskalighetens järnhårda utvecklingslag...
Kjell Martinsson

Teckentydaren sa...

Knappast någon nyhet, motsatsen hade varit en nyhet. Som om det skulle vara någon nyhet att säljare försöker få folk att köpa det de har till salu. Säljer de inte det som köpts in gör de ju förlust på detta. I och för sig så har nog den där forskaren intresserat sig lite bredare i ämnet än så och förmodligen studerat hur det går till och fungerar.

Tex Man sätter upp en dyr sak där folk kommer in i butiken, typ exklusiva glöggmuggar för 2000 kr st så dyrt att den egentligen inte någon funderar på att köpa det, poängen är att sen kommer det mesta att verka billigt i jämförelse glöggmuggar för 100 – 200 kr ser ut som rena fyndet.

Björn Nilsson sa...

Det var som ... försäljarna försöker få oss att köpa grejor... tack för tipsen, dem skall jag tänka på när jag öppnar min Super-Shop Nice-Price De-Luxe.