måndag 2 maj 2016

Sista inlägget i Förstamaj-serien: nu var det 1980

Ja, årets Första maj har passerat, och här kommer en serie bilder från 1980. Även då var något passerat: Demonstrationen var ett möte som hölls på Östermalmstorg. Det var inte så stort. Den radikala vågen som varit så stor bara några år tidigare hade ebbat ut. Nu var det nya tider. Sedan traskade deltagarna (eller åtminstone de som hade lust) ner till Humlegården i närheten där socialdemokraterna samlades. Mitt eget upplägg minns jag inte, men gissar av bilderna att jag följde med tåget en bit, sedan knatade iväg och kom fram till Norra bantorget strax innan demonstrationen anlände det - och sedan gick hem. Vädret verkar inte ha varit så bra hela den dan, snöblask!

Och det blev sista Förstamajdemonstrationen för mig på många år.

Det var inget jättemöte.

Myrdal kollar läget

Bakom Myrdal står en man i randig tröja. Kalle Hägglund. Han var nog en viktig person i dåtidens radikala förlagsvärld.

Och så var det tal. Jag undrar om inte Myrdal var lite väl överslätande vad det gäller USA:s (eller om det nu var Kinas) utrikespolitik vid denna tid. Den stora frågan var Sovjets invasion av Afghanistan. Vad som inte var känt på den tiden var den roll USA spelade för att dra igång ett krig innan Sovjet ens hade skickat in sina trupper. I vår del av världen förstod man ofta inte vilken roll islamistiska fanatiker spelade heller.

Fråga mig inte var den här bilden är tagen - jag vet inte. Men det ser ju ut som fina hus på Östermalm!

Samling i Humlegården. Är inte detta Picassos fredsduva?

Ska vi gissa på den kinesiske ambassadören och hans första paraplyhållarmandarin? Notera snö i luften och snö på marken!
Tåget börjar samla sig för avmarsch.

En stor paroll under 1980-talet.

Vad visar den här bilden? - Att jag åtminstone vid något tillfälle hoppade in i demonstrationen på Kungsgatan och knäppte en bild.


En liknande insats gjorde jag på Vasagatan, strax innan tåget kom fram till Norra Bantorget.
Grått, trist, regnigt - socialdemokratiskt?


Och så var det dags att gå hem och värma upp sig - adjö Första maj!

Inga kommentarer: