fredag 22 november 2013

Snuvad på konfekten?

Så här skriver utrikesexcellensen Bildt, med anledning av att EU-förhandlingarna med Ukraina gått över styr:

När EU-närmandet läggs på is läggs också moderniseringen av Ukrainas ekonomi på is, man får inte det tillträde till EU-marknaden som hade varit viktig och man förlorar en attraktivitet för utländska investeringar man annars hade fått.

I stället är man nu i desperat behov av finansiellt stöd från Ryssland. Med all sannolikhet kommer vi nu att se Ryssland köpa upp för dem intressanta ukrainska industrier, och rimligen får vi också se en sänkning av det gaspris som i alla fall låg på en nivå som man i ljuset av nya omständigheter inte hade kunnat hålla.

Man skulle ju kunna tolka det som att  "fan också, vi blir snuvade, det var ju vi som skulle ta över dom ukrainska industrierna till vrakpris"! Den ryska imperialismen kanske är starkare än EU-dito, och den senare har ju inga gasleveranser att fresta med.

Bildts slutsats är nu att EU får kasta sig över Moldavien i stället. Det kommer säkert att orsaka entusiasm hos alla som redan är misslynta över att diverse fattiga länder med tvivelaktig inrikespolitik släpps in i EU (obs. ironi!). Vad ingår i Moldavien enligt EU? Är ryssarnas Dniester-republik med? - Jaja, när det feta bytet kanske slinker undan får man inrikta sig på magert småvilt i stället.

4 kommentarer:

Carl Jacobson sa...

Inte är jag någon expert på ukrainsk politik, men som jag läser om det här, ser ju det här problemet mest ut att handla om politisk rivalitet.

Om Tymoshenko skulle vara oskyldig till att ha missbrukat sin ställning... det tvivlar jag ju ändå på!

Och om hon förtjänar fängelsestraff för myndighetsmissbruk kan jag inte avgöra.

Vad jag med säkerhet vet är att hon förtjänar de där 7 åren för "crime against fashion" - för den där vedervärdiga frisyren hon envisas med att hålla fast vid!

Björn Nilsson sa...

Det lär skall vara en traditionell ukrainsk bond-frisyr som skall bidra till att framhålla en folklig profil. Kan ju passa som avlednings-trix medan man ägnar sig åt kleptomani på hög nivå.

Carl Jacobson sa...

Jag vet inte riktigt varför jag blir så provocerad av den där hårflätan. Jag minns ju tanter i min barndoms Lappland på femtiotalet, som hade sådana där frisyrer, och av någon anledning så avskydde jag dem redan då!

Nu har jag å andra sidan vänner i modebranschen i Ukraina, som gömmer ansiktet i kudden av skam när hon kommer på tal...

Björn Nilsson sa...

Kan det möjligen krävas psykologisk expertis för att lösa upp dessa trauman?