fredag 7 december 2007

Ett ruckel i Angarn


Som motvikt mot diverse mer eller mindre fina kåkar som publicerats på den här bloggen kommer här ett ruckel. Om kåken fortfarande står kvar vet jag inte men eftersom bilden gjordes för 24 år sedan kan man ju undra. Den fanns (finns?) i Angarn nära fågelskådarnas berömda Angarnsjöäng, i runstenstrakterna norr om Stockholm. Ser bilden lite suddig ut beror det av att jag försökte göra en mjukgrundsetsning efter en skiss jag gjorde på plats, men lyckades inte helt (etsningar med syror och läskigheter är inte riktigt min grej). För att pigga upp bilden lade jag på lite vattenfärg på några ställen.

(Mjukgrundsetsning: man målar ett täckande syrafast gägg på en kopparplåt, lägger ett tunt papper över och ritar på pappret. På det sättet trycks en del av gägget bort och syran kan komma åt delar av plåten när man lägger ner den i syra. Sedan färgar man in plåten med tryckfärg som putsas bort, utom de partier där syran bitit, och kör den genom en tryckpress på ett mjukt papper. Om man har lyckats - och det händer ju inte varje gång - skall bilden man ritade komma tillbaka i snyggt skick på tryckpapperet.)

Inga kommentarer: