torsdag 6 december 2007

Strutsholk?


När jag först fick syn på den där grågröna utbyggnaden på husväggen tänkte jag "som en fågelholk. Men inte för en liten talgoxe, eller ens för en berguv. Det måste vara något stort. En strutsholk!" Nu invänder väl någon gnällspik att strutsar inte kan flyga och följaktligen inte kan ta sig ditupp. Men det finns en stege bakom skorstenen. De kan klättra upp på den! Eller ta hissen inne i huset och gå ut genom den bakdörr som förmodligen finns däruppe.

De här bilderna tog jag på Åsögatan på Söder, vid något som mycket uppenbarligen ser ut som en industrifastighet. Det kanske är mina många år inom industrin som gör att jag är fascinerad av den här typen av miljöer. Nu finns det en massa firmor där vad jag kunde se, ett gym, och så har Naturskyddsföreningen sitt högkvarter i nr 115, Åsögatan.


Ja, en gång var Söder dubbelt upp en arbetarstadsdel: här bodde arbetare och här fanns fabriker. Jag kan tänka mig dystra strömmar av folk som kom in genom grinden från Åsögatan kalla och snöiga vintermorgnar för att arbeta, men som med raska och energiska steg gick ut vid lunchtid på lördagen (man arbetade på lördagarna på den tiden) för att skynda hem och fira helg.

Nu är fabrikerna borta och fabriksproletärerna har ersatts av den moderna tidens manschettproletärer. Undrar hur länge den här fabrikstomten får vara ifred för ivriga exploatörer? Jag tycker det är bra att sådana här hus får vara kvar för att ge senare tider åtminstone några påminnelser om att det har funnits andra tider och andra sysselsättningar på Söder!

Inga kommentarer: