fredag 25 mars 2011

Filosofi med kritisk blick



Jo, den här bilden går inte att läsa nu, men klicka upp den i större format så går det bättre ... jag hittade den hos den ständigt like kritiske Lindenfors. I allmänhet brukar han hacka på religion, men tydligen finns det anledning att lipa åt filosofi också. Nu råkar jag själv vara intresserad av filosofi, men det finns ju avarter som inte är så kul och som jag undviker: en är kufar som skall skriva så krångligt som möjligt och som sedan underhåller arméer av uttolkare som skall förklara vad kufarna menar. En annan avart är när man uppfinner konstiga filosofiska problem av marginell praktisk betydelse - den här strippen riktar ett förödande slag mot den tendensen.

3 kommentarer:

hannu.komulainen@comhem.se sa...

Jag instämmer! Men om du hade skrivit vilka "kufar" du syftar på, så kanske jag inte hade gjort det...

Björn Nilsson sa...

Går det bra med Heidegger och Husserl kanske?

hannu.komulainen@comhem.se sa...

Javisst, inga invändningar :-)