En infödd Söderbo vid namn Björn sitter i sitt Stockholms-ide och brummar och tänker om politik och samhälle, konst och litteratur, vetenskap, natur och filosofi. Och lite annat också, när andan faller på.
söndag 12 januari 2014
KAN bero ...?
Naturligtvis gäller den även här den nyliberala tumregeln: om ingen sköter underhållet kommer det att sköta sig själv!
Nå, den var ju riktigt rolig! Jag önskar att man hade annonserat denna visdom över högtalarna när jag blev sittande i Laxå i flera timmar under ett av mina senare försök att anlita detta färdmedel. Jag anlände i Göteborg post festum, som det heter...
Jaha, då hade du tur om du i alla fall stod vid en station. Det har ju hänt vid flera tillfällen att tåg fastnat ute på linjen, ventilationen fungerar inte, fönstren i de moderna tågen går inte att öppna, det går inte att ta sig ur vagnarna, det tar timtal innan räddningen kommer ... Om man skall åka tåg i Sverige numera är det bäst att ha med sig en ryggsäck med allt som behövs för en katastrofsituation.
Själv har jag inte råd att åka tåg, så jag måste åka bil varje vecka...
Är det bara jag som noterat att priset på tåg och SL, noga följer kostnaden för motsvarande resa med bil. I Sverige får INGET konkurrera med biltrafiken.
Om tåget fastnar på linjen och är ett riktigt modernt tåg kommer jycken inte att kunna ta sig in i tåget, och inte ens hiva in kaggen genom något fönster!
Bilen, ja den är ju helig förstås. Men borde inte det kunna ändras när 'våra svenska bilfabriker' inte är svenska längre?
Det var längesedan jag lät mig framföras på tåg. Jag hade gärna gjort det oftare, smälla av i "loungen" med en flaska rödtjut på väg till Köpenhamn till det taktfasta dunket, ach ja...
Men nu är det inte bara för dyrt utan också en massa djävla ombyten! Vad är det för borgarfasoner? Vill man slippa det är väl slipsvagnen det enda alternativet och nu skall man alltså ha ihjäl passagerarna (konsumenterna?) genom att strunta och spara in på underhållet. Om man nu skall lära sig något av det nyliberala tåg-fiaskot i England så lär man privatisera och profitera fullt ut och invänta några katastrofer först innan något lagförslag från bankirunionen tvingar dem.
Haha, vad är det för hedonister som inbillar sig att det skall vara ett nöje och tillika riskfritt att åka tåg i Sverige! Någon måtta får det väl vara i det nyliberala paradiset!
8 kommentarer:
Nå, den var ju riktigt rolig! Jag önskar att man hade annonserat denna visdom över högtalarna när jag blev sittande i Laxå i flera timmar under ett av mina senare försök att anlita detta färdmedel. Jag anlände i Göteborg post festum, som det heter...
Jaha, då hade du tur om du i alla fall stod vid en station. Det har ju hänt vid flera tillfällen att tåg fastnat ute på linjen, ventilationen fungerar inte, fönstren i de moderna tågen går inte att öppna, det går inte att ta sig ur vagnarna, det tar timtal innan räddningen kommer ... Om man skall åka tåg i Sverige numera är det bäst att ha med sig en ryggsäck med allt som behövs för en katastrofsituation.
Om dom åtminstone hade såna där Sankt Bernhardshundar som kom med en kagge konjak runt halsen...
Själv har jag inte råd att åka tåg, så jag måste åka bil varje vecka...
Är det bara jag som noterat att priset på tåg och SL, noga följer kostnaden för motsvarande resa med bil. I Sverige får INGET konkurrera med biltrafiken.
Om tåget fastnar på linjen och är ett riktigt modernt tåg kommer jycken inte att kunna ta sig in i tåget, och inte ens hiva in kaggen genom något fönster!
Bilen, ja den är ju helig förstås. Men borde inte det kunna ändras när 'våra svenska bilfabriker' inte är svenska längre?
Eller för att återupprepa det gamla skämtet:
- Hur många nyliberaler behövs det för att skruva i en lampa?
- Ingen, den osynliga handen gör det.
Det var längesedan jag lät mig framföras på tåg. Jag hade gärna gjort det oftare, smälla av i "loungen" med en flaska rödtjut på väg till Köpenhamn till det taktfasta dunket, ach ja...
Men nu är det inte bara för dyrt utan också en massa djävla ombyten! Vad är det för borgarfasoner? Vill man slippa det är väl slipsvagnen det enda alternativet och nu skall man alltså ha ihjäl passagerarna (konsumenterna?) genom att strunta och spara in på underhållet. Om man nu skall lära sig något av det nyliberala tåg-fiaskot i England så lär man privatisera och profitera fullt ut och invänta några katastrofer först innan något lagförslag från bankirunionen tvingar dem.
/Törsten Tråking.
Haha, vad är det för hedonister som inbillar sig att det skall vara ett nöje och tillika riskfritt att åka tåg i Sverige! Någon måtta får det väl vara i det nyliberala paradiset!
Skicka en kommentar