fredag 10 januari 2014

Lämpligt straff?

Tjuvar har stulit delar av ett tak av kopparplåt till bårhuset vid Norrsunda kyrka. Nu har jag aldrig varit framme vid kyrkan, bara sett den på avstånd någon gång, men jag har anknytning till platsen i alla fall. Farmors farfar föddes i Norrsunda socken 1824, och släkt i Norrsunda kan spåras tillbaka till slutet av 1700-talet.

När jag under släktforskningen läste kyrkböckerna för Norrsunda noterade jag att det förutom vanliga personuppgifter även fanns en lista på självmördare i början av 1800-talet - samt en förteckning över folk som pryglats för stöld. Kanske en lämplig strafform att återanvända vad det gäller lymlar av den här sorten?

Norrsunda kyrka. Inte långt härifrån ligger den kända sjön Fysingen med alla sina fåglar. Dessutom går inflygningsbanan till Arlanda i närheten.

8 kommentarer:

Sixten Andréasson sa...

Dessa ideliga kopparstölder. Har några blivit fast för dessa? Om inte tycks min hustru få rätt. Hon är övertygad om att tjuvarna är organiserade baltiska ligor. De kan lätt komma undan med stöldgodset på grund av avskaffad tullkontroll. Man får bara göra stickprov. Förväntar mig upprörda invändningar. Dock är väl beskyllning för rasism inte möjlig? eller främlingsfientlighet? Balter och svenskar är ju inte främlingar. Sen århundradens historia.

Björn Nilsson sa...

Ingen aning. Det har väl hänt att folk försökt stjäla koppar i elcentraler och blivit grillade och därmed inte kommit undan, men annars vet jag inte hur uppklarningsfrekvensen ser ut. Det är i alla fall en samhällsfara när de ger sig på elnät och kommunikationskablar vid järnvägen. Om de sedan kör ur landet med metallen eller går via mindre nogräknade skrothandlare härhemma vet jag inte. Kan ju dessutom lika gärna vara inhemska knarkare som internationella ligor.

Jan Wiklund sa...

Uppklarningsprocenten är över huvud taget låg. Se http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-klarar-upp-farre-brott-trots-nya-miljarder/

Kanske beror det på att polisen inte får göra sitt jobb utan inblandning av överhetsbyråkrater som beordrar dem enligt pinnplockningsmetoden: Si och så många pinnar ger si och så många kronor.

Efter massakern vid Utøya undrades det varför det tog så lång tid för polisen att dyka upp. En statlig utredning kom på svaret: massakrer gav inga pengar i systemet så därför prioriterades det inte. Se http://www.velferdsstaten.no/tema/markedsretting/?article_id=97363

Sixten Andréasson sa...

Är nog en fråga som jag tänker skicka till Leif G W i Veckans brott. Ska försöka få fram först hur många som blivit fast för kopparstölder.

martin sa...

Koppartjuvar är traditionellt missbrukare. De höll till på Albano under rivningen. Det finns säkert organiserade metallhälare, vi kallar dem skrotar. Få bukt med metalltjuvar vore lätt som en plätt, bara ge sig på de som tjänar på det.

Med min extrema ateism, så ropar jag: Heja heja! till de moderna Gustav Vasa analogerna.

Björn Nilsson sa...

Akta dig Martin, Gud kanske ser dig!

Karl Malghult sa...

Kanske och kanske... varför leva i ovisshet när man kan leta upp i självaste skriften, urkundernas urkund:

"Herrens blick når överallt,
den följer onda och goda"
(Ordspråksboken 15:3)



http://www.bibeln.se/las/2k/ords

Björn Nilsson sa...

Här har jag det i en bibel tryckt 1870. Undrar om det är Karl XII-bibelns text: 'Herrans ögon skåda i all rum, både onda och goda.' Häftigt!