Här är ett praktiskt exempel på något som i läroböcker kallas "prisdiskriminering". (Price discrimination.)
Det handlar om varor som ytligt kan se olika ut, eller formellt har olika prestanda eller villkor eller prestigefaktor - men när man kollar under skalet så är det samma grej. Men den säljs i olika versioner, och då med olika priser. Det kan gälla datorer av olika märken där själva datorn kommer från samma fabrik på Taiwan, försäkringar, hög- eller lågprisalternativ av samma produkt, och som sagt TV-apparater:
De flesta tillverkare av platta tv-apparater har tre, ibland fyra produktserier för sina tv-apparater. De kostar olika mycket. Ett argument som förs fram för prisskillnaden är att det är bättre kvalitet på de dyrare apparaterna.
Men det är ett påstående som Axel von Sydow på Micronic inte tycker håller. I vart fall inte när det gäller lcd-tv.
– Ett vanligt öga kan inte se någon skillnad på olika skärmar, säger han.
Företaget Micronic i Täby utanför Stockholm, där von Sydow är produktchef, tillverkar de maskiner som tv-tillverkarna sedan använder för att göra de mallar som används när man tillverkar platta lcd-skärmar.
– Tillverkarna använder sedan samma tillverkningsprocess för alla skärmar. De är i princip identiska, säger Axel von Sydow
Alltså: i stort sett identiska produkter men till olika priser. Varför? Därför att olika konsumenter har olika "reservationspriser", alltså det högsta pris de är villiga att betala för en produkt. I en mycket primitiv ekonomisk modell skulle väl varan gå till ett genomsnittspris som någonstans möter en utbudskurva, men i verkligheten tar säljarna helt enkelt olika betalt beroende av hur mycket folk är benägna att betala. En dator med enkelt hölje till folk med liten börs, en med designat flott hölje till dem som har större resurser.
Det här har nog betydelse för planekonomiska resonemang. Mångfalden och alternativen för kunderna är skenbar, om man granskar produkterna närmare minskar den verkliga produktfloran. Och då blir planering lättare. Det spelar i det sammanhanget ingen roll vem som planerar och vilka intressen som är inblandade. En annan aspekt är att produkterna blir mer likartade så att det knappt spelar någon roll vem som tillverkar dem. För en del år sedan spreds dålig färdigmat från någon fabrik - fabriken var okänd men produkterna åkte ut i världen under diverse kända varumärken. Olika märken men samma salmonella, eller hur det nu var.
Eller ett annat exempel som kan röra planering: Skenbart så ser det ju ut att finnas en oerhörd mängd produkter om man skådar ut över en stormarknad, men när man börjar granska vad som finns i bakgrunden ... . Ta mejeridisken exempelvis, med alla möjliga sorters smör, mjölk, fil, youghurt, grädde, ostar etc etc. En stor mängd olika produkter, men går man bakåt mot råvaran så blir det ju mjölk (ko, får, get) för alltihop. Sedan tillkommer specialvarianter i hur råvaran hanteras, men detta är inte värre än att en erfaren handlare kan planera hur mycket som skall tas in. I vissa avseenden fungerar planekonomi som ransonering, men det är när det råder varubrist. Historiskt skedde detta i en del lågt utvecklade länder som hade ett dåligt utgångsläge men försökte lyfta sig i håret. Den planekonomi som vi har att ta ställning till idag rör planering i varuöverflöd men med resursbegränsningar.
Och så var det det där med återanvändning, eller recycling som det kanske heter på nysvenska. Hur som haver, klippet med den dystra damen ovan kommer från Aftonlövet. Historien är välkänd: en elektronikfirma har tagit in begagnade datorer och putsat upp dem och sålt som nya. Fast någon slarvade med rensningen av gamla data i några fall och det hela avslöjades.
Felet här var inte att användbara datorer återanvänds. Det är bara bra. Felet var att de prånglades ut som om de vore nya. För även om de var helt fungerande kan det finnas skador, kanske komponenter som börjar få nog eller tangentbord på väg att få slitna och besvärliga tangenter. Det borde motivera sänkt pris.
"Dyster dam" förresten. Det finns en blogg någonstans som specialiserat sig på just ledsna tidningsartiklar av den här sorten. Ofta just med en bild där en ledsen människa tittar in i kameran och berättar hur bussen gick ifrån dem, eller (det var väl höjdaren) han som höll på att gråta ihjäl sig när Wacko Jacko dog. Fast nu vet jag inte var den bloggen finns.
Jag kollade för övrigt på den berörda firmans hemsida, under rubriken "kultur". Där listades ett antal punkter upp varav en var
- Ärlighet
Dock hade man slutklämmen:
- Vi ska vara bäst!
- Vi ska tjäna pengar!
- Vi ska ha roligt!
Tja, om man tummar lite på ärligheten så kan man glädja sig åt att lite extra slantar trillar in. Förresten, var det inte Elgiganten som fick skäll förut för att man annonserade om billiga varor som man inte hade på lager annat än i något enstaka exemplar? När förhoppningsfulla kunder dök upp så fick de erbjudande att köpa något annat och dyrare i stället? När de nu ändå var där ...
8 kommentarer:
Jag kommer ihåg de tre tv-märkena Philips, Dux och Concerton, som var exakt samma tv fast med olika namn. På slutet hade de olika höljen men det var likadana chassi.
Oljebranschen - alla säljer samma soppa. Vad var det för bolag som försökte presentera en originell produkt genom att påstå att de hade "blå kraftkorn" i bensinen?
Dagens Lokaltidningsbesvikelse, heter den efterfrågade bloggen. Återfinns här:
http://lokaltidningsbesvikelse.blogspot.com/
Mvh
Anders
Tack, det är bra att det finns vakna läsare som kan komplettera. Jag kollade läget, och de loppbitna polska töserna i Borlänge såg verkligen inte glada ut. Jag instämmer. Men längst ner på webbsidan var det en gubbe som faktiskt såg glad ut. En redigeringsmiss?
Det där med planekonomi kontra marknadsekonomi handlar ju egentligen mest om hur köerna till produkterna organiseras.
I gamla Sovjet hade folk pengar men det fanns ingenting att köpa för dem för så fort det kom in ett sändning av något, till en affär, säg skor, så köpte folk på sig ett eget lager sådana, som de sedan använde för att byta till sig vad de vill ha från någon annan. Kunder stod på det sättet själva för lagerhållningen. Ett ganska irrationellt system.
Vad gällde dyrare varor, som kyl,frys eller bilar så antecknade man sig i en kö, och några år senare, när produktionen kommit fram till just mig, så kunde man lösa ut sin kyl eller bil.
Här är det istället priset som avgör vilken kö du står i, och i vissa fall vet man inte ens om att man står i kö för något. Det visste man oftast i Sovjet.
Min pappa köpte sin första bil 1957. Då först hade han råd med en. Man kan mycket väl säga att han stod i kö för en sådan i 20 år, utan att han visste om det, för tjugo år tidigare hade han inte en tanke på att han någonsin skulle kunna köpa sig en bil. Men fram emot slutet av 50-talet var produktionen av bilar så stor att priset sänkts, relativt sett (priset hade inte sänkts men lönen hade ökat), så att han fick råd att köpa en bil.
Idag vet många hos oss att de står i sådana köer dock: Nej, vi köper inte platt-TV nu, den kommer snart att bli billigare, så vi väntar ett tag :-).
En del lågprisvaror kostar mer att tillverka än dyrare varor. Lågprisvarianten av vissa (annars identiska) skrivare får till exempel ett extra chips för att sakta ner dem.
Kan vara värt att ta upp länderjämförelser i ett separat inlägg. Det finns ju en tendens att jämföra äpplen med päron, och det är inte bra. Eller snarare: det är ibland ett liberalt otyg. En jämförelse där man inte tar hänsyn till viktiga särskiljande faktorer mellan de jämförda enheterna är värdelös.
Jaså, man fuskar med skrivarna också- det är bara fuffel och båg överallt!
Skicka en kommentar