fredag 20 november 2009

Haikuförsök


Van Rompuy - okänd
Ashton också obekant
Vi bara gäspar


(Ja, det är väl rätt antal stavelser för att vara klassisk haiku tror jag. 5-7-5. I den mån man skall skriva haikus tror jag stavelseräkning bör vara mindre betydelsefullt än den poetiska känslan. Men strunt i det. Vill du läsa riktig poesi - inte haikus dock - så ta i stället en titt på min diktblogg! De här inkopierade bilderna kommer härifrån.

van Rompuy skriver haiku, och det kan han väl fortsätta med. Jag antar att ledarna för Tyskland och Frankrike vill ha det så. En andra eller tredje sorteringens politiker som inte kommer att ställa till några problem för de stora tanterna och farbröderna. Men man vet ju aldrig, han kanske har andra sidor än japansk diktkonst att visa upp. Rätt vad det är kanske han kommer rusande med ett japanskt illvrål och tillika japanskt samurajsvärd och sprättar upp Merkel eller Sarko innan de ens hinner säga "vafalls!")


3 kommentarer:

Jan Lindhe sa...

Ja Björn - du har nog inte läst på ordentligt. Kolla den här länken http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article568823/Ashton-ett-utmarkt-val.html . En kompetens som redan antyddes i de första kommentarerna om van Rompuy. Även om Reinfelt har fel i det mesta kan han ju ha hamnat rätt här. Vi får se.

Kerstin sa...

Men överraskningar är väl kul :-(.

Björn Nilsson sa...

Jag tycker den där Rump-gubben ser ut som en bankdirektör som just avslöjats med någon skum porrskandal eller liknande. Det är nästan så man hoppas att han har något snaskigt i bagaget så att underhållningsvärdet blir bättre!