
Men nu är det andra tider ... . En gång kunde man åka 4:an spårvagn genom nästan hela stan, göra ett varv runt Karlaplan och sedan åka tillbaka igen. Sedan blev det 54:ans buss som blev 4:an i stamlinjenätet. Och nu verkar man fundera på att låta 4:ans spårvagn köra igen!
Översta bilden är av en linje som jag inte vet om jag någonsin åkte: 10E från Norrmalmstorg till Ropsten, cirka 1960. Jag är inte en spårvagnsentusiast som har alla data ingraverade i skallen, däremot tycker jag transportformen är trevlig. Tvärbanan mellan Alvik och Sickla udde var jag undrande till i början, men efter den första åkturen var all tveksamhet bortblåst. Den är bra!

Linje 13 till Mälarhöjden var en av de förortslinjer som försvann när tunnelbanan mot sydväst byggdes ut.

Jag tittade efter bilder på trådbussar men hittade just ingen från Stockholm. Trodde att den formen var borta ur Sverige, men det visade sig att Landskrona har en ganska färsk linje. På den tiden jag åke trådbuss (de fanns här 1941-1964) minns jag att det var problem med att strömavtagarna ramlade av då och då, men det borde man väl kunna förbättra med modern teknik.
Förresten, när jag sökte på trådbuss på engelska (trolleybus) råkade jag hamna på en holländsk sida. Holländska är faktiskt inte helt omöjligt att förstå i skriftlig form: Een trolleybus is een geelektrificeerde bus die van stroom voorzien wordt met behulp van een tweedraads bovenleiding. Voordelen van de trolleybus ten opzichte van de tram zijn de lage investeringskosten en uitwijkmogelijkheid (max. 3,5 meter).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar