onsdag 23 januari 2008

Grejor med kvalitet


Det står i tidningen idag om en kvinna i England som påstår sig ha ett 77 år gammalt och ännu fungerande kylskåp från Electrolux. Firman själv tror inte på det, men att det möjligen kan vara från 1949. Och det är ju imponernade ålder ändå.

På bilden ovan: det Electrolux kylskåp från 1955 eller 1956 som står i mitt kök och bara tuffar på, år ut och år in. Det verkar nöja sig med en avfrostning då och då. Ur energisynpunkt vad det gäller elförbrukning är det nog inte bra med en så här gammal modell, men om man i stället tänker på energiförbrukning vid masstillverkning av kylskåp av modernare sorter som är slut efter kanske tio år ... då är jag inte säker på vad som är lönsammast. Det här skåpet går att köra på fotogen också. Aggregatet finns kvar men jag tror inte jag skulle våga försöka dra igång det.

Bra och stabil kvalitet, således. I mitt kök står också en Electrolux hushållsassistent från 1949. Den fungerar också. Omkring år 2000 kånkade jag iväg klumpen till Electrolux serviceställe, de bytte drivremmen som var slut, och sedan har den varit till nytta vid brödbak igen. Det finns en massa delar till den, man kan göra korv, pressa juice, vispa etc. - det måste ha varit ett supermodernt köksmonster på sin tid!

Jaja, en gång kunde man tillverka grejor med kvalitet här i landet!

Inga kommentarer: