Ta den här avsågade och upprivna trädstammen som jag fotograferade med blixt fredag eftermiddag på Djurgården. Den ser fortfarande rätt okontroversiell ut.
Lite förstoring gör susen vad det gäller att förstärka det kaotiska intrycket. Men man ser ju fortfarande att det är ett organiskt material, närmare bestämt trä, ännu närmre bestämt träd med årsringar. Vi jobbar vidare ...
... och når fram till detta stadium. Om man inte vet vad det här är så kan det ju vara vad som helst. Kanske en konkret artist som frambringat en oljemålning med en titel i stil med "Plomberad vomering nr 28". Blott fantasin sätter gränser!
Nu tar vi ett par andra foton från gårdagens eftermiddag. Det var skarpa skillnader mellan olika zoner av moln respektive molnfria zoner på himlen, vilket bilderna torde bevisa.
Av någon konstig anledning gjorde detta att jag kom att tänka på ... Olle Baertling. Mer upplysningar om konstnären finns bland annat här. Första bilden nedan kommer därifrån, och av (kanske förståelig anledning med tanke på bilderna ovan) har jag lagt den ner - på originalsidan är den i stående format. En titel har den också - Irgur. Och vem kan verkligen säga vad som är upp och ner på denna tavla utan instruktioner från konstnären!
Här ovan är tre av Baertlings konstverk från samma sida som ovan. Det är från en utställning på Moderna Muséet förra året.
Baertling pysslade med skulptur också. Den där spretande grejen på golvet är en skulptur som heter Yzy. Målningarna heter Indra och Rudra. Det är nästan så jag misstänker att det knepigaste för Baertling var att hitta på alla namn.
Baertling pysslade med skulptur också. Den där spretande grejen på golvet är en skulptur som heter Yzy. Målningarna heter Indra och Rudra. Det är nästan så jag misstänker att det knepigaste för Baertling var att hitta på alla namn.
Jag var på en Baertlingutställning för många år sedan på Moderna Muséet. Några slutsatser man kunde dra av det hela var att skulpturerna inte var särskilt påträngande eller engagerande, de var lite metallgrejor som stod och spretade på golvet och som man gick runt för att inte snava på. Målningarna verkade vara gjorda med karamellfärger, och förmodligen hade det gått åt en massa maskeringstejp för att få till de raka linjerna. Stilmässigt eller tekniskt borde inte Baertling orsaka några svårigheter för förfalskare, imitatörer eller folk som vill skoja.
2 kommentarer:
Runt och på Högskolan i Hamstad finns en hel del Baertling. Utanför biblioteket finns statyn ASAMK.
XUG har inte kommit på plats är. Men stenfundamentet är magnifikt. Se denna pdf:
http://www.halmstadsnaringsliv.se/websites/halmstad/sd_page/77/Bærtling_071012_lr.pdf
Undrar vad ungdomarne säger. "Baertling XUG-er" kanske?
Man kan dock i alla fall inte jämföra honom med den konstnär som av sura kritiker anklagades för att uträtta sina naturbehov på duken och sedan dra ut resultatet med en åsnesvans!
Skicka en kommentar