lördag 10 april 2010

Konst(iga) intryck från Uppsala


Jag var i Uppsala under dagen. Utanför järnvägsstationen står något som ser ut som ett ännu inte avtäckt konstverk. Som det ser ut upptill skulle man kunna tro att det är en staty av ett mumintroll.



Fyrisån brusade förbi, brungrå av lera från Uppsalaslätten. Någon sorts konstverk bildas runt stäven på den här båten.



En knölsvan ligger som en utslagen glunt på en gräsmatta, medan en gräsandhona tycks vända ryggen åt eländet. Jag noterade att svanen slukade en krokus, vilket är ett jäkla sätt att behandla hårt jobbande vårblommor!



Jag gjorde en sväng genom domkyrkan. Denna dam förbryllade mig en stund innan jag uppfattade att hon inte stod där bara för tillfället och funderade över något. Hon kommer att stå där tills någon bär iväg henne - det är ett konstverk betitlat Maria (återkomsten) av Anders Widoff. (Var vänlig vidrör ej konstverket.)



I det dämpade ljuset i kyrkan var det lätt att tro att det verkligen var en levande människa som stod där!

Inga kommentarer: