torsdag 14 februari 2013

Oklahoma Panhandle i fågelperspektiv

Igår visade jag några satellitbilder från de sibiriska utmarkerna. Här är några från de USAmerikanska utmarkerna, nämligen bestämt från västligaste Oklahoma, nära gränserna till Texas och New Mexico.

Jättestora cirkelrunda fält. Ger ett egendomligt intryck men kanske är effektivt om man kör runt, runt med en traktor och aldrig behöver stanna eller backa. Titta strax över nedre vänstra hörnet. Där finns en strimmig företeelse. Om man tittar närmare ...

... så upplöses strimmorna i stora fyrkanter. Vad är det för prickar?
Jaja, det är lite suddigt, men ser det där inte ut som en ko? Eller tjur kanske?

De här fälten ger mig intrycket av avsågade trädstammar, ibland med årsringar. Eller om man tycker att det ser ut som någon sorts modern konst. 

En gång tidigare när jag tittade på det här området såg jag en jättelik vindsnurra, men den lyckades jag inte återfinna nu.

4 kommentarer:

Karl Malghult sa...

Konstbevattnade öknar, cirklarna har framförallt att göra med vattenspridningens radie då det skulle kosta för mycket att täcka in marginalerna (= hörnen) med vatten jämfört med avkastningen man får ut. Kampen om vattnet är en jättefråga i den delen av världen, finns en rätt bra introduktion om kaliforniska förhållanden på wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Water_in_California

Björn Nilsson sa...

Intressant, det tänkte jag inte på, men har man smarta läsare som tänker åt en så går det ju bra ändå. Borde ha tänkt på det där med torkan eftersom markerna omkring fälten inte ser särskilt gröna ut.

Ola Inghe sa...

Det kallas för center pivot irrigation: http://en.wikipedia.org/wiki/Center_pivot_irrigation

Björn Nilsson sa...

Jaha, dom har inte ens råd att anställa en underbetald mexikan som då och då flyttar på vattenspridaren - om det nu finns vatten så det räcker.