onsdag 6 februari 2013

Omvänd bevisföring?


reCAPTCHA-bild
Vad kommer härnäst? Robotarna bygger ett eget nät och kräver att man bevisar att man inte är människa om man kommenterar där?

Är inte detta omvänd bevisföring förresten? Det är åklagaren som skall försöka framlägga bevis för att jag är skyldig, däremot strider det mot normal rättsordning att jag skall behöva bevisa att jag är oskyldig. (Så tror jag det fungerar/borde fungera i alla fall i ett anständigt system. Annars kommer ju anklagelser att direkt kunna förvandlas till domar.)

Kan man bevisa att man inte är en robot förresten? Filosofiskt problem av första rangen!

4 kommentarer:

martin sa...

Turing test. Klarar du det är du en individ, människa eller annat. Fast det är inte fool proof det heller.

Men jag måste bevisa att jag har åldern inne när jag handlar på systembolaget.

Borde kanske varit i imperfekt det där sista...

Björn Nilsson sa...

En del har nog aldrig åldern inne ...

Carl Jacobson sa...

Bevisa att man inte är robot?

Robot betyder ju arbetare...

Björn Nilsson sa...

Aha, kom på att jag nog kan visa fram papper på att jag under många år var ansluten till ett stort TJÄNSTEMANNAfack! Och då är man ju inte arbetare!