måndag 10 september 2007

Sanningen bakom fiktionen?



I talarstolen: Jan Guillou någon gång på 70-talet (eget foto)

Jag skrev om Guillous senaste kioskvältare för ett par dagar sedan. Men en sak glömde jag notera i mitt lilla recensionsförsök, och nu handlar det om verkligheten bakom fiktionen (om det finns någon). Nästan i förbigående skylls det verkliga fallet med ett par kurder som samarbetade med SÄPO men sedan likviderades av PKK, på SÄPO! När de inte ville vara med längre läckte SÄPO om deras verksamhet till PKK som då skickade hit en "hit man" som eliminerade avhopparna. (Har för mig att morden skedde vid Medborgarplatsen här i Stockholm på 90-talet.) Finns det något bakom det här, någon inom polisen som inte gillar detta och har läckt till JG, eller är det bara litterära fantasier?? Man vill ju gärna tro att sånt här inte förekommer i Sverige. Kan vi lita på det?

Förresten har jag för mig att JG vid åtminstone ett par tillfällen (via sina Coq Rougeböcker) har påstått att SÄPO var inblandat i bildandet av KFML(r) 1970. Skulle dagens lilla KP ha startat som ett sidoprojekt av grabbarna på Kungsholmen? Sanning eller fiktion? Kommer JG om några år skriva i förbigående att AFA eller någon liknande grupp bildades genom infiltration av SÄPO? Det kanske finns anledning att hålla ögonen öppna för att det verkligen kan finnas provokatörer bland de våldsammare politiska grupperingarna på höger- och vänsterkanten.

Inga kommentarer: