onsdag 3 december 2008

En lappländsk rauk?


En gubbe med spetsig näsa bligar ut mot höger i bilden. Stramt neddragna mungipor, luggen hänger framåt. Eller är det en gammal raggarfrisyr, stadgad med massvis av brylcrème?

Jag håller på att städa lite bland mina digitalbilder som har blivit rätt många sedan jag köpte kameran i slutet av april 2006. Bilden ovan är en bearbetning av bilden nedan. Jag stoppade in den i ett bildbehandlingsprogram och tryckte på lite knappar för att se vad som hände, helt enkelt.

Motivet befinner sig nära stranden av Torne träsk, vid en stig som går västerut från den naturvetenskapliga stationen i Abisko. I ett stenröse står den där figuren, med klara drag av människohuvud, och spanar under lugg mot norr. Kanske han funderar på hur kallt det blir om näsan när vinterstormarna kommer dragande över Torne träsk?


Skall man kalla detta en lappländsk rauk, eller kan vi ta det som en seite? Jag undrar om naturen själv har snidat till blocket och rest det här, eller om mänskliga aktiviteter varit inblandade?

Inga kommentarer: